lördag, januari 13, 2018

Avstängning hävd - Kontakt med Facebook!

En slutrapport om min plötsliga avstängning från dialogen på Facebooksgrupper.

Två chefer på Facebook kommenterar min 25-timmars avstängning från att diskutera i grupper på Facebook, se länk samt min epost nedan. Det var ett misstag, jag får en ursäkt. Kanske har jag en gräddfil som riksdagsledamot. Jag lider med de som avstängs orättmätigt. Avstängning måste vara en yttersta åtgärd.
Om avstängning måste FB kommunicera mycket bättre än idag. Sidor med hot, hat och terror mm ska stängas snabbt, de kan få överklaga .
Hot- och hat- och terrorsidor mot minkfarmare släcks inte ner, men vanliga användare stängs av. Viktigt fortsatt debatt kring detta, Facebook har ett stort ansvar i kraft av sin dominerande ställning.

Bra att jag fick "upprättelse" och kontakt med en fysisk person på Facebook. Tack för det! Detta borde vara en rutin på Facebook, inte ett undantagsfall.




Hej Staffan

Jag jobbar som ansvarig för public policy på Facebook i Stockholm. Jag beklagar att du råkade ut för en felaktig blockering på ditt konto. Det var ett misstag från vår sida som inte skulle ha hänt och vi ser allvarligt på det. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla våra processer för att identifiera sådant innehåll som bryter mot våra regler. Tveka inte att höra av dig om du har problem framöver.

Utifrån den information jag fått så kan jag se att det var ett fel som baserade sig på våra tekniska lösningar för spam. Jag ska se om jag kan få mera detaljer men tyvärr så går det i regel inte att få exakta detaljer om spamfiltrens regler. Då skulle det vara enkelt för de personer filtren avser att stoppa att gå runt dem. Däremot var det definitivt en felaktig nedtagning, dvs. det du gjorde är ok på plattformen. 

Med vänlig hälsning
Janne Elvelid

Public Policy Manager Facebook 

3 kommentarer:

Tony Malmqvist sa...

Man får lov att gratulera! Har tidigare läst det du skrivit på Twitter om det här. Man blir mållös. Ändå positivt du fick en ursäkt från dom.

Gunnar Rundgren sa...

Lustig motivering till varför spamfiltrens regler måste vara hemliga. Hur skulle det vara om andra regler för hur man får uppföra sig i samhället, offentliga eller civila, också skulle vara hemliga med samma motivering?

Peter Rost sa...

Jaså..de skyller på spamfileter nu? I svar till mig när jag frågade varför de blockade opinionssidor av stora tidningar angav de personlig granskning..."Facebooks globala team jobbar dygnet runt med att granska innehåll på plattformen och se till att Facebooks Community standards efterlevs. Där framgår det tydligt vad som är kränkande innehåll, hur man rapporterar innehåll och vad som händer efter att man har rapporterat innehåll som man tycker bryter mot reglerna. Användare kan rapportera sidor, profiler eller enskilda inlägg. När innehåll rapporteras till oss tar vi alltid bort innehåll som bryter mot Facebooks regler medan innehåll som inte gör det lämnas kvar. Som det nämns ovan, endast massrapportering av innehåll leder inte till att vi tar bort det.”



Vänligen,

Spotlight PR för Facebook i Sverige"