Jag diskuterade idag det famösa agerande från Systembolagets
styrelse och VD genom att i annonser och brev till Sverige alla
riksdagsledamöter ge direktiv till hur reglerna för bolagets verksamhet ska
utformas, med ingen öppning för gårdsförsäljning på några få vingårdar.
Socialministern informerade om att hon vid ett möte med
Systembolagets styrelse och ledning den 11 september fick information om att
man skulle genomföra externa opinionsaktiviteter. Alltså är annonser och VDs
brev förankrade i Systembolagets styrelse, och har även rapporterats till
regeringen i samtal med ministern.
Socialministern ansåg att detta agerande i ett statligt ägt
bolag, att driva opinion i politiska frågor om sin egen verksamhet, är fullt i
sin ordning.
Med samma passivitet skulle alltså t ex ÖB kunna driva
opinion för ett svenskt medlemskap i NATO, och enligt ”Strandhälldoktrinen”
skulle regeringen passivt låta detta ske utan att ingripa.
Jag anser det sensationellt att regeringen anser att
statliga bolag, och myndigheter, antar jag, ska kunna tolka sitt uppdrag så att
man skriver sina uppdragsgivare på näsan i annonser och brev hur reglerna för
den verksamhet de är satta att sköta ska utformas. Det är en himmelsvid
skillnad mellan att föra fram detta i remissvar och dylikt, eller att göra det
i en kraftfull opinionsbildning så som skett.
Jag tycker att det borde finnas skäl för KU att granska
detta.
Här länk till min interpellation, och snart länk till IP-debatten.