Grekland har ju släppt alla hämningar och levt långt över sina tillgångar. Nu krävs enorma nedskärningar av de offentliga utgifterna.
Sveriges ekonomi är bland de absolut starkaste i Europa, mycket tack vare alliansregeringens hantering av den ekonomiska krisen.
Vänsterpartiets och Larsius Papandreohlys (skämt) utgiftsexplosion snart sagt överallt (bl a 200.000 nya offentliga jobb samt kraftigt höjda sjukförsäkrings- och A-kassekostnader) har tyvärr fått gott genomslag i vänsteroppositionens vallöften.
Nu bränner man ett par 100 miljarder till på ett bräde på järnväg, utan att det ska få några konsekvenser för Sveriges ekonomi alls....
Det hela känns också igen från vänsterns senaste regeringstid, då infrastrukturen var full med svarta hål och ofinansierade satsningar...
Jag förespråkar höghastighetståg och tror också på att det bör finnas möjligheter att finansiera Ostlänken. Men 200 miljarder..??
Att sätta bocken till trädgårdsmästare är ju ingen lyckad lösning, och att sätta Lars Ohly till finansminister känns precis lika illa. Men det är ju i den riktningen som vänsteroppositionen rör sig. I Greklands riktning.
Jag är övertygad om att detta inte ligger i det svenska folkets intresse, och det kommer folket att upptäcka allt klarare under vägen fram till valdagen.
Läs även andra bloggares åsikter om infratsruktur, järnväg, politik, ostlänken, grekland, centerpartiet
måndag, april 26, 2010
Kilometerskatten (och i så fall V-MP-S) hotar integriteten
Carl B Hamilton (FP) lyfter i ett debattinlägg på Politikerbloggen fram tankeväckande integritetsaspekter på vänsteroppositionens förslag på en ny kilometerskatt för lastbilar.
Jag var suppleant i trafikutskottet och minns väl diskussioner från den tiden kring kilometerskatten. Det finns argument för den och mot den. En sak är att införa den om den sammanlagda skattebelastningen för svenska lastbilar inte höjs, men så tänker sannolikt inte vänsteroppositionen.
Carl B tar upp integritetsaspekterna på ett tankeväckande sätt, tycker jag. Har Vänsterpartiet och Miljöpartiet - som brukar ha ett högt tonläge i integritetsdebatten innan man viker sig för S och går med på en hel del - tänkt igenom dessa?
Läs även andra bloggares åsikter om integritet, kilometerskatt, signalspaning, FRA, politik, centerpartiet, piratpartiet, vänsterpartiet, miljöpartiet, socialdemokraterna, riksdagen, regeringen
Jag var suppleant i trafikutskottet och minns väl diskussioner från den tiden kring kilometerskatten. Det finns argument för den och mot den. En sak är att införa den om den sammanlagda skattebelastningen för svenska lastbilar inte höjs, men så tänker sannolikt inte vänsteroppositionen.
Carl B tar upp integritetsaspekterna på ett tankeväckande sätt, tycker jag. Har Vänsterpartiet och Miljöpartiet - som brukar ha ett högt tonläge i integritetsdebatten innan man viker sig för S och går med på en hel del - tänkt igenom dessa?
Läs även andra bloggares åsikter om integritet, kilometerskatt, signalspaning, FRA, politik, centerpartiet, piratpartiet, vänsterpartiet, miljöpartiet, socialdemokraterna, riksdagen, regeringen
Etiketter:
de rödgröna,
integritet,
politiker,
skatter
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)