Jag har stor respekt för Karin Jonsson, oppositionsråd (C) i Norrköping. En kunnig och skicklig politiker som är djupt förankrad i sina och Centerpartiets värderingar och med mycket god markkontakt.
Hon är modig också, Karin.
Läs det här färska blogginlägget av henne om en laddad följetong i Östergötland sedan många decennier, var ska länets flygplats liogga och hur många ska vi satsa på. Hon sätter fokus på det centrala i frågan och resonerar fritt och konstruktivt, precis som goda folkföreträdare/politiker ska göra men alls inte alltid gör.
Hon tar en betydande risk, att bli sågad vid fotknölarna av det rådande mantrat sedan så länge, här ska ingen svikta och det må kosta vad det vill men en flygplats ska vi minsann ha. Så låter det i både Norrköping och Linköping.
Det är alldeles uppenbart att det kostar för mycket för att splittra flygverksamheten på två flygplatser i Östergötland, med Skavsta i Nyköping 10-15 mil bort och med Arlanda 25 mil bort. Möjligen kan ett gemensamt flygplatsbolag i läner med två olika flygfält kunna fungera , i varje fall ett tag. Men säkert är det inte, det kostar mycket att driva en flygplats i drift, underhåll och investeringar och det måste till en rimlig volym.
Risken är uppenbar om politiker och näringsliv i regionen fortsätter i skyttegravarna några år till så läggs båda flygplatserna ner, och hur har man då hävdat regionens intressen?
Förresten så kommer ju Linköpings flygplats att fortsätta fungera eftersom Saab ju måste ha kvar flygfältet, det är lätt att inse att Saab resonerar så och att Linköpings politiker kommer att stötta flygplatsen.
Alla i Östergötland är vi jäviga i denna fråga, beroende på var vi bor, ungefär. Jag bor ca 1 mil söder om flygfältet vid Saab och anses säkert Linköpingsindoktrinerad i frågan.
Jag ska också ärligt erkänna att min analys är att vi har två bra flygplatser i länet, Norrköpings är lite större men Linköpings ligger lite längre från Skavsta och mitt i länet och har Saab som stötta. Så visst, min enkla analys har varit att Linköpings flygplats kommer att bestå.
Konkurrensen från Norrköping har varit tuff eftersom Norrköping och flygplatsen där varit skickliga i att utveckla den och få till stånd konkurrenskraftiga affärsreselinjer och charteravgångar. Nu är dock läget allvarligt och flygplatsen blöder.
Det är det som Karin Jonsson pekar på, och menar att det finns en smärtgräns för hur mycket kommunen kan betala till flygplatsen, och att avgörande är hur näringslivets inställning är i flygplatsfrågan.
Hon får nu medhåll från KD och MP, medan S, M och FP håller fast vid att flygplatsen ska bevaras och får kosta.
Vem är mest "statsman" av de som uttalar sig i frågan av Norrköpingspolitikerna?
Svaret för min del är givet, modiga Karin Jonsson vågar initiera en viktig debatt och "säga som det är" och står huvudet högre än andra i denna viktiga fråga.
Jag hoppas verkligen att Norrköpingsborna uppskattar Karins mod och integritet i denna fråga!
Och jag hoppas att mina synpunkter om detta inte ska lända Karin till nackdel, som en "judaskyss" från Linköping.
Tillagt 3 juni: Karin fortsätter med starka blogginlägg!
Hon är modig också, Karin.
Läs det här färska blogginlägget av henne om en laddad följetong i Östergötland sedan många decennier, var ska länets flygplats liogga och hur många ska vi satsa på. Hon sätter fokus på det centrala i frågan och resonerar fritt och konstruktivt, precis som goda folkföreträdare/politiker ska göra men alls inte alltid gör.
Hon tar en betydande risk, att bli sågad vid fotknölarna av det rådande mantrat sedan så länge, här ska ingen svikta och det må kosta vad det vill men en flygplats ska vi minsann ha. Så låter det i både Norrköping och Linköping.
Det är alldeles uppenbart att det kostar för mycket för att splittra flygverksamheten på två flygplatser i Östergötland, med Skavsta i Nyköping 10-15 mil bort och med Arlanda 25 mil bort. Möjligen kan ett gemensamt flygplatsbolag i läner med två olika flygfält kunna fungera , i varje fall ett tag. Men säkert är det inte, det kostar mycket att driva en flygplats i drift, underhåll och investeringar och det måste till en rimlig volym.
Risken är uppenbar om politiker och näringsliv i regionen fortsätter i skyttegravarna några år till så läggs båda flygplatserna ner, och hur har man då hävdat regionens intressen?
Förresten så kommer ju Linköpings flygplats att fortsätta fungera eftersom Saab ju måste ha kvar flygfältet, det är lätt att inse att Saab resonerar så och att Linköpings politiker kommer att stötta flygplatsen.
Alla i Östergötland är vi jäviga i denna fråga, beroende på var vi bor, ungefär. Jag bor ca 1 mil söder om flygfältet vid Saab och anses säkert Linköpingsindoktrinerad i frågan.
Jag ska också ärligt erkänna att min analys är att vi har två bra flygplatser i länet, Norrköpings är lite större men Linköpings ligger lite längre från Skavsta och mitt i länet och har Saab som stötta. Så visst, min enkla analys har varit att Linköpings flygplats kommer att bestå.
Konkurrensen från Norrköping har varit tuff eftersom Norrköping och flygplatsen där varit skickliga i att utveckla den och få till stånd konkurrenskraftiga affärsreselinjer och charteravgångar. Nu är dock läget allvarligt och flygplatsen blöder.
Det är det som Karin Jonsson pekar på, och menar att det finns en smärtgräns för hur mycket kommunen kan betala till flygplatsen, och att avgörande är hur näringslivets inställning är i flygplatsfrågan.
Hon får nu medhåll från KD och MP, medan S, M och FP håller fast vid att flygplatsen ska bevaras och får kosta.
Vem är mest "statsman" av de som uttalar sig i frågan av Norrköpingspolitikerna?
Svaret för min del är givet, modiga Karin Jonsson vågar initiera en viktig debatt och "säga som det är" och står huvudet högre än andra i denna viktiga fråga.
Jag hoppas verkligen att Norrköpingsborna uppskattar Karins mod och integritet i denna fråga!
Och jag hoppas att mina synpunkter om detta inte ska lända Karin till nackdel, som en "judaskyss" från Linköping.
Tillagt 3 juni: Karin fortsätter med starka blogginlägg!