Min agronomkollega, tillika doktor, Lennart Mattson skriver lågmält men med stor tyngd om Naturskyddsföreningens, och många andras, drömmar om ett organiskt/biologiskt jordbruk utan vissa bekämpningsmedel och mineralgödsel.
Som många vet anser jag att det finns två rätt likvärdiga jordbrukskoncept i Sverige från miljösynpunkt, det ännu dominerande vanliga miljövänliga jordbruket inom ramen för stränga miljö- och djurskyddslagar, kalla vintrar och kunniga bönder, samt det som certifieras under namnet ”ekologiskt jordbruk”.
Det var genialt att ta monopol på ett vetenskapligt begrepp, ekologi, men hur det kunde och kan tillåtas är obegripligt. Det finns naturligtvis inget ”ekologiskt jordbruk”, allt jordbruk innebär stor påverkan på ursprungliga marker utan plöjning och utdikning osv.
Att som Naturskyddsföreningen, och COOP, med flera sedan stämpla det vanliga svenska miljövänliga jordbruket som ” oekologiskt” är att missbruka begreppen ytterligare.
Jag förstår inte hur marknadsdomstolen, som kanske äger frågan, kan låta detta fortgå. Jag ska inom kort begära att den prövar om begreppet ekologi, och ”oekologi”, verkligen kan missbrukas så i marknadsföringssyfte som sker idag.
Som många vet anser jag att det finns två rätt likvärdiga jordbrukskoncept i Sverige från miljösynpunkt, det ännu dominerande vanliga miljövänliga jordbruket inom ramen för stränga miljö- och djurskyddslagar, kalla vintrar och kunniga bönder, samt det som certifieras under namnet ”ekologiskt jordbruk”.
Det var genialt att ta monopol på ett vetenskapligt begrepp, ekologi, men hur det kunde och kan tillåtas är obegripligt. Det finns naturligtvis inget ”ekologiskt jordbruk”, allt jordbruk innebär stor påverkan på ursprungliga marker utan plöjning och utdikning osv.
Att som Naturskyddsföreningen, och COOP, med flera sedan stämpla det vanliga svenska miljövänliga jordbruket som ” oekologiskt” är att missbruka begreppen ytterligare.
Jag förstår inte hur marknadsdomstolen, som kanske äger frågan, kan låta detta fortgå. Jag ska inom kort begära att den prövar om begreppet ekologi, och ”oekologi”, verkligen kan missbrukas så i marknadsföringssyfte som sker idag.