Folk och försvar ordnade idag en välbesökt debatt om försvarsberedningens rapport, som föredrogs av ordförande Cecilia Widegren (M). Tre försvarsdebattörer - Johan Victorin, (Krigsvetenskapsakademin), Annika Nordgren Christensen (fri grön debattör) och Josefine Karlsson (IKFF) - kommenterade och beredningens partirepresentanter lyfte fram det viktigaste.
Jag koncentrerade mig på att Sveriges militära samarbeten åter föreslås bli analyserade, att Rysslands utveckling inger oro samtidigt som vi har ett stabilt omvärldsläge i vårt närområde, samt att beredningen föreslår att Sveriges samhällskritiska infrastruktur och försörjningstrygghet - t ex med livsmedel - bör utredas.
tillagt 5 juni: KDs försvarspolitiska talespersoner - och Alf Svensson - vill nu att Sverige går med i Nato. Detta understryker ytterligare det som Centerpartiet har drivit i flera år, att Sverige militära samarbeten grundligt behöver analyseras så att underlaget finns till en bred folklig debatt i frågan om Sveriges militära samarbeten.
Här mitt inlägg i sin helhet:
Jag och Centerpartiet anser att det är bra för Sveriges säkerhet att det finns en bred politisk samsyn i omvärldsanalysen och om försvarets inriktning. Vi har drivit på för att försvarsberedningen skulle tillsättas och jag har i beredningen sökt medverka till den brett förankrade rapport som vi har lagt fram.
Vårt arbete har varit konstruktivt där framförallt de 6
partier som nästan utan avvikande meningar står bakom rapporten har bidragit.
Två partier sticker ut och möts i uppfattningar som jag är övertygad om skulle
öka osäkerheten i Europa om de skulle vinna gehör, dvs ökad nationalism,
upplösning av EU och mindre internationellt samarbete i fredsinsatser och
övningar. Spåren förskräcker.
Sveriges säkerhet beror naturligtvis på god svensk diplomati
och av att vi har ett rimligt starkt försvar, men också i hög grad av att vi
bygger säkerhet tillsammans med andra goda demokratier i vår omvärld.
Försvarsberedningen understryker detta mycket tydligt, och det är bra.
Alla partier, V delvis undantaget, understryker vikten av
ett ökat nordiskt samarbete på försvarsområdet. Det är också uppenbart att ju
närmare man vågar eller vill samarbeta med andra, ju effektivare kan
försvarsbudgetens pengar utnyttjas.
Försvarsberedningen slår helt korrekt fast att det som ytterst
sätter gränser för det nordiska försvars- och säkerhetssamarbetet är att
Sverige inte kan åta sig några försvarsförpliktelser. Centerpartiet menar att
det är uppenbart att Sverige, vilket Finland återkommande har gjort, bör
analysera sina militära samarbeten med andra länder, eftersom dessa är mycket
betydelsefulla för vår säkerhet och eftersom det skett så oerhört stora
förändringar i vår omvärld de senaste decennierna. Denna uppfattning har vi
tydligt drivit inom och utom försvarsberedningen.
Är våra militära samarbeten framväxta till full optimalitet
idag eller ej, hur har de utvecklats och hur bör de utvecklas framåt, eller ej,
detta bör analyseras på ett kvalificerat
sätt.
Den förra försvarsberedningen föreslog också 2008 detta i
bred enighet, endast V var emot. 2013 års försvarsberedning slår nu fast betydelsen av ett utvecklat och fördjupat
nordiskt samarbete, och framhåller också att det nordiska samarbetet inte kan
ses isolerat från andra samarbeten inom t ex. EU och Nato.
Sedan fortsätter beredningen: ”Som ett led i att klargöra
vilka prioriteringar Sverige bör göra gällande i det nordiska samarbetet är det
viktigt att utvärdera hur Sveriges försvarspolitiska samarbete i Norden, inom
EU, med Nato och andra berörda fora, kan utvecklas. Hur dessa samarbeten ska
kunna förbättras ytterligare, bör analyseras och utvecklas i särskild ordning.”
Det är ett viktigt konstaterande och jag hoppas att analysen
äntligen kan genomföras, kanske redan i försvarsberedningens kommande nya
uppdrag. Sverige fördjupar alltmer sina militära samarbeten och det behövs bra
underlag som kan bidra till en fördjupad försvarsdebatt i Sverige.
En mycket viktig del av rapporten är analysen av Ryssland
där beredningen tydligt beskriver den oroande utvecklingen, och att läget idag
är mer komplext och svårförutsägbart. Samtidigt konstaterar beredningen att
situationen i vår nära omvärld ändå präglas av stabilitet, dialog och
samarbete.
Går dessa två konstateranden ihop? Ja, det menar jag, och
jag har aktivt arbetat för att beredningen både skulle beskriva den auktoritära
och repressiva utveckling som sker i Ryssland, men också t ex den växande
handeln mellan Ryssland och EUs länder där energitransporterna i hög grad sker
i Östersjön. Naturligtvis måste denna helhet fortlöpande följas, men sätter vi
situationen i Norden och Östersjöregionen i förhållande till världen i sin
helhet tycker jag att vår beskrivning är relevant.
ag vill också lyfta fram att beredningen också diskuterar sårbarheten i
samhället i stort och vår civila krisberedskap, som behöver utvecklas med
bättre samutnyttjande av civila och militära resurser. Vi har ingående
diskuterat Sveriges ökade sårbarhet och lägger förslaget att en rimlig ambition
avseende säkerhet för samhällsviktig infrastruktur och försörjningssäkerhet vid
extraordinära händelser. Låt oss inte glömma att Sverige idag är ett av Europas
mest importberoende länder vad gäller mat.
Jag koncentrerade mig på att Sveriges militära samarbeten åter föreslås bli analyserade, att Rysslands utveckling inger oro samtidigt som vi har ett stabilt omvärldsläge i vårt närområde, samt att beredningen föreslår att Sveriges samhällskritiska infrastruktur och försörjningstrygghet - t ex med livsmedel - bör utredas.
tillagt 5 juni: KDs försvarspolitiska talespersoner - och Alf Svensson - vill nu att Sverige går med i Nato. Detta understryker ytterligare det som Centerpartiet har drivit i flera år, att Sverige militära samarbeten grundligt behöver analyseras så att underlaget finns till en bred folklig debatt i frågan om Sveriges militära samarbeten.
Här mitt inlägg i sin helhet:
Jag och Centerpartiet anser att det är bra för Sveriges säkerhet att det finns en bred politisk samsyn i omvärldsanalysen och om försvarets inriktning. Vi har drivit på för att försvarsberedningen skulle tillsättas och jag har i beredningen sökt medverka till den brett förankrade rapport som vi har lagt fram.
3 kommentarer:
Staffan,
Klicka på länken.
http://www.kuriren.nu/ledare/default.aspx?articleid=6858289
En bra sammanfattning av värdet på ert arbete.
//Jonas75
Förutom livsmedel, är vi också till 100% beroende av importerad olja. Utan den stannar vårt samhälle.
Arne Strand. skriver:
31 juli, 2011 kl. 11:03 e m
En Kristens tankar om Svenska Försvaret och Svensk säkerhetspolitik.
Sverige före – under – efter 3e Världskriget.
Läs kommentarerna i länken och begrunda -
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=10400000000000023&posting=19500000005921046
Vidare –
Sverige har en väl utvecklad Militär teknologi Världsledande på
vissa områden.
Så det är självklart att det är här vi skall lägga våra ansträngningar.
Den så kallade Ökenstormen visade med önskvärd tydlighet att är man Militärtekniskt Överlägsen så får man inga förluster.
Varför skall vi satsa på förluster eller förlora ?.
Ska vi inte satsa allt på att Vinna ?.
Om inte vi Vinner varje Slag och Varje gång,
så är det inte bara en katastrof för oss själva,
utan för hela världen.
Nej det måste vara en Svensk kvalitativ Krigsmakt med bästa möjliga kvalitet,
både Materiellt och Personligt.
En professionell elit alla kategorier,
och den behöver inte vara stor,
kanske 30-35.000 man i de stridande enheterna på marken,
utrustade med den bästa utrustning som går att få för Pengar,
en Professionell Krigsmakt som inte ens en Supermakt kan kvalitativt överglänsa.
Ty om min önskan ovan att Skandinaviens länder kommer överens om ett Samgående,
så måste Sveriges Krigsmakt vara utformad så att vi kan med den försvara hela Skandinavien mot ett så kallat,
Strategiskt Överfall.
Det betyder att Hela Framtida Svenska Krigsmakten Måste vara Väldigt Operativt Rörlig/Mekaniserad,
och med ett dygns varsel skall i sin helhet kunna stoppa ett sådant Överfall var som helst i Skandinavien.
Vi har både Resurser och Teknologiskt Kapacitet till något dylikt
frågan är om vi Också har Viljan hos Politikerna.
DET STRATEGISKA ÖVERFALLET !.
Om vi som jag skisserat ovan kan få Skandinavien och Norden enat,
så har vi en Mycket stark Militär och Strategisk position,
med ett större Strategiskt djup om vi skulle misslyckas att,
Möta – Hejda och – Slå tillbaka,
ett så kallat Strategiskt överfall.
Vi kan då begära hjälp av den Andra Sidan,
och den enda hjälp vi behöver är då av Flyg,
som går mycket fort att föra fram.
Dock är det ju tvivelaktigt om någondera sidan ovan har större resurser att sätta in mot oss i denna Globala konflikt.
Det enda Realistiska Militära hot som jag då kan tänka mig är att,
man i ett initialskede och början av konflikten,
försöker att föra fram sina positioner i ett så kallat Strategiskt Överfall.
Ett sådant strategiskt Överfall sker då¨med Fiendens Bästa Stående Kvalitativa Militära Enheter,
och det är dessa Enheter vi måste rusta oss för att möta.
Klara vi att Möta – Hejda – Och slå dem,
så lär inte några andra av fiendens Trupper komma hit Heller.
Det kan aldrig bli fråga om Massarmeer vällande in över Finska Gränsen ifrån Öster,
ty sådana resurser har inte Ryssland då deras huvudfront blir i Centraleuropa.
Inte heller tror jag Ryssland tillåter Kina att sända Kinesisk trupp genom Ryssland,
det vore slutet för Rysk självständighet,
och Ryssland ställer sig nog bara på Östsidan av tvång för att inte bli första offret,
fastän de är på förlorande sidan så överlever Ryssland som Nation,
i Krig mot Kina inte.
Inte heller från Väst kan Ockupations och Invasionstrupper promenera över Atlanten och Nordsjön,
och från Tyskland inte heller då de har Östgränsen med Ryssland att tänka på.
Ett Enat och Neutralt Skandinavien,
har således en Mycket stor chans att klara sig igenom konflikten,
ja och i Krigets slutskede kunna bli Tungan på Vågen som avgör utgången.
”JAG VET ATT DU ÄR OCH BLIVER VAD DU VAR,
NÄR ÄRAT DITT NÄMN FLÖG ÖVER JORDEN ” !!!.
Arne Strand.
Skicka en kommentar