måndag, augusti 10, 2015

Tung centertidning; "Följ partilinjen eller lämna Centerpartiet".

Jag har just återinträtt i Sveriges Riksdag. Jag skrev i juli ett blogginlägg där jag som öppen och transparent politiker redovisade min plattform inför riksdagsarbetet, som mycket lojal centerpolitiker i det allra mesta, men med avvikande uppfattning från partilinjen ifråga om Sveriges asylregler, som  jag menar behöver anpassas i EU-riktning.

Igår läste jag på nätet en ledare i Hallands Nyheter, vars ledarsida är centerpartistisk och som är en tung opinionsbildare (C) i ett anrikt och tungt centerdistrikt.

Den kräver kadaverdisciplin i Centerpartiet, delar man inte majoritetens linje i fråga om Öppenhet, som den senaste partistämman tolkar den, bör man lämna partiet. Och skulle inte alliansen följa Centerpartiets diktat i denna fråga så bör Centerpartiet lämna alliansen.

Centerpartiet är i mina ögon ett öppet och socialliberalt parti med just stor öppenhet för att inom den gemensamma värdegrunden ha högt i tak och en levande demokratisk debatt där olika åsikter får brytas med varandra i en fruktbar dialog. Centerpartiet borde vara så långt man kan komma ifrån centralstyrning och bristande respekt för olika uppfattningar och partimedlemmar.

Jag tar därför den utomordentligt anmärkningsvärda ledaren, som talar ett språk jag inte känner igen, på mycket stort allvar. Förebådar den en ny "idéprogramsdebatt"? Jag som anser att vi kom igenom den med ett mycket bra idéprogram där vi har en god värdegrund och där vi tillfullo respekterar varandra.

Jag respekterar de inom mitt parti som vill driva Sveriges asylpolitik längre än t o m Miljöpartiet och Vänsterpartiet i ännu mer öppenhetsinriktning än idag. trots att Sverige redan tar emot ca 20 % av alla asylsökande till EU, och runt 40 % av de ensamkommande under 18 år. Jag har fått möta reaktioner på en del håll som inte respekterar mig och andra som argumenterar för att några svenska asylregler bör anpassas i EU-riktning. Ledaren i Hallands Nyheter för fram detta i ljuset på ett oerhört tydligt sätt, jag blir beklämd och upprörd och har inget annat val än att genast gå i svaromål och ta debatten.

Därför gjorde jag igår kväll omgående ett inlägg i det debattforum på Facebook, för en öppen och fri debatt på socialliberal grund, som jag startat och medmodererar, Politisk Centerdebatt.

Här är inlägget:

"Den här ledaren i Hallands Nyheter (C) vill jag att alla läser. Jag tycker att den är utomordentligt anmärkningsvärd.
Centerpartiet måste stå upp för "öppenhet" vilket tolkas som att ingen anpassning av Sveriges mer generösa asylregler får ske, och att Sverige snarast måste bevilja asyl på sina ambassader, antar jag.
Och den som likt mig motsätter sig detta på någon punkt bör helst byta parti.
Vad är detta? Diktat? Är vi ett socialliberalt Centerparti eller är partiet främst för öppenhet in absurdum på väg mot fri invandring?
Ledaren hade passat väl in i centralstyrda partier österut för 30 år sedan. Hur kan en sådan ledare publiceras i en Centertidning?
Jag är för öppenhet och är positiv till migration och en generös asylpolitik. Men jag anser som bekant att Sverige kommit lite för långt före övriga EU vad gäller några asylregler, vilket med bred majoritet även blev distriktsstämmans i Östergötlands beslut i april.
Hör vi inte längre hemma i Centerpartiet, så som Hallands Nyheter definierar det?
Jag trodde att striden om ideprogrammet bilades när vi enades om ett bra program med bra visioner men också med realistiska mål under överblickbar tid. Har det nu blivit "religion" i Hallands Nyheter att Centerpartiets asylpolitik ska formas med hjärtat och vara mer generös än t o m Miljöpartiets och Vänsterpartiets, oavsett hur stor andel av asylsökande till EU som kommer till Sverige och oavsett vad detta kommer att kosta.
Mitt Centerparti har naturligtvis visioner på många områden om världens bästa företagsklimat och miljö, om levande landsbygd och grundtrygghet och en öppnare värld utan förödande stora och små hemska krig. Men mitt Centerparti är också med vid människors köksbord och ser till att låta hjärtats godhet balanseras av hjärnans realism om vad Sverige ekonomi klara av att genomföra utan att välfärd och social trygghet riskeras.
Partistyrelse och partiledning i vårt Centerparti har ett viktigt ansvar i att hålla ihop partiet och skapa ett förtroendefullt arbetsklimat som kan hålla kvar befintliga centerpartister i partiet samtidigt som många nya medlemmar och sympatisörer kan ansluta.
Skulle vi åter tendera till att bli ett enfrågeparti av nu nästan sektkaraktär där minoriteter inte längre är välkomna, vart är Centerpartiet då på väg?
Jag noterar också att Isabella Carneström Edman på Hallands Nyheters ledarplats menar att skulle inte alliansen följa Centerpartiets diktat ifråga om maximal öppenhet ska Centerpartiet lämna alliansen och, antar jag, ansluta sig till de som är nästan lika goda förkämpar för öppenhet som Centerpartiet, nämligen Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Jag kommer naturligtvis att läsa vår partistyrelses förslag till partistämman i september ännu noggrannare än vanligt. Jag tycker att var och en i partistyrelsen har ett personligt ansvar att tillsammans forma en politik som bygger på Centerpartiets värderingar och parti-och idéprogram, som förenar visioner med praktisk verklighet och som har en öppenhet i flera olika avseenden, inte minst för rätten att tycka olika i enskilda sakfrågor och ändå vara lika goda centerpartister!"

Tillagt 14 augusti. Här min replik i Hallands Nyheter, och här är svaret i oförändrad riktning. Och följer Corren upp det hela.
 

11 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till knapptryckarkompaniet!
Du får ställa den här frågan till Dina centervänner: Kan man ha fri invandring i en välfärdsstat? En existensiell fråga för västerlandet. Det börjar bli skarpt läge nu.
Civilingenjör Bo Adolfsson

Anonym sa...

Kan en tänkande människa ta order från en som förespråkar fri invandring och 30 miljoner till i Sverige?

Anonym sa...

Hallänningen och fd centerpartist.
Läser fortfarande hallands nyheter, även om ledarsidorna är en katastrof, de kallar sig centerpartister där men är någon slags miljökommunister. Men Stampen som äger hallandsnyheter har dålig ekonomi så hoppas att de snart rationaliserar bort ledarsidorna på hn. Då tror jag att vi får ledarsidorna från göteborgsposten som också ägs av stampen i hallandsnyheter. På gp har de tack och lov rensat ut de värsta kommunisterna.
Tillsvidare är jag glad över att som hn prenumerant även kunna läsa gp på nätet.
Glad att du är tillbaks i riksdagen Staffan, då du är en viktig röst både för bevarandet av den Svenska välfärden och det konventionella svenska lantbruket.

jan-olov sa...

Jag tycker det är utmärkt att du är tillbaka i Sveriges Riksdag.Uppskattar politiker som har civilcuraget att driva det man tror på även om åsiktdikaturen
bitvis tycks hård både på rättrogna ledarsidor och delar av Riksdagen.

Det är bra att du driver en rimligare och mer invandringspolitik än vi har idag.
Du har nog mycket större stöd än du kanske anar i breda folkgrupper och även rikdagsmän
som ännu ej vågat ta bladet från munnen just därför man i törs stå för sina egentliga åsikter i denna fråga.

Anonym sa...

Hej Staffan!
Riksdagsmän ska väl vara VALDA REPRESENTANTER för sina VÄLJARE? Om jag fattat rätt så är det bara östgötar som kan rösta på dig? Alltså, så ska du bara representera de som är bosatta i det valdistriktet i Östergötland.
Vad gemene man tycker i Halland, är därför oväsentligt.
Den svenska riksdagen har i jämförelse med andra länder ett stort antal riksdagsledamöter. Tanken måste väl vara att så många som möjligt ska bli representerade?
Om det inte är tanken så bör man snarast minska antalet.

Anonym sa...

Tyvärr, Staffan, jag tror att Hallands Nyheter har starkare stöd av Annie Lööf än vad du har. Hon är ju nyliberal (med Tatcher som idol) och inte socialliberal. Men jag förstår din frustration, för som traditionell socialdemokrat har jag inte mycket till övers för de postmoderna identitetspolitiker som nu dominerar mitt parti. Men jag tröstar mig med att vi har tiden på vår sida.

Anonym sa...

Hej Staffan,

Använder ej facebook eller twitter (jag läser bara) så använder detta sättet för att skriva en kommentar till dig. Jag är otroligt bestört över hur många från vänsterkanten pratar och anklagar andra på nätet när åsikter går isär. Man pratar på ett sätt som man aldrig skulle prata med någon i verkliga livet, och varför många väljer att gör det kommer jag aldrig förstå, för det är bara korkat.

Jag vart upprörd och arg när jag såg att Linda Snecker drog det s.k rasistkortet mot dig av alla människor. Har man ingen saklig kritik kan man lika gärna vara tyst.

https://twitter.com/lindasnecker/status/631148448339918848

Jag hoppas att @ivarpi @svdgudmundson eller någon annan på twitter såg den tweeten, och att någon skriver en ledare eller artikel om alla anklagelser och personliga påhopp från vänstern som just nu står som spön i backen. Det är så tråkigt och sorgligt att se att vissa inte ens försöker diskutera sakligt längre.

Både @ivarpi och @svdgudmundson har haft flera diskussioner med vänstern på twitter på sistone, du kanske kan "pinga" dem om Sneckers tweet.

Fortsätt kämpa i dina frågor och ta inte åt dig av alla påhopp, för du lär nog (tyvärr) få ännu mer osaklig kritik :(.

P.S Du kanske även borde skriva ett inlägg på din blogg om hennes påhopp för sådant beteende kan inte tolereras från politiker.

Anonym sa...

Gå till SD, lämna det döende centerpartiet bakom dig, ett lyft för både SD och dig.

Anders G sa...

En lysande och modig ledare av Isabella Carneström. Även hennes genmäle var alldeles utmärkt. Lyssna och lär, Staffan. Du spelar i en mycket lägre division. Och ärligt talat, du verkar inte själv inse varför dina förslag står i konflikt med partiets kärnvärden. Det om något är "anmärkningsvärt".

Staffan Danielsson sa...

Anders G, vi tycker olika. Här några länkar där jag bemöter Hallands Nyheter och redovisar min ståndpunkt;

http://staffandanielsson.blogspot.se/2015/08/rasistbeskylld-lamna-partiet.html

http://www.nt.se/opinion/debatt/tar-ni-avstand-fran-sneckers-uttalande-11636172.aspx

Anonym sa...

Du värnar ju landsbygd och svenskt lantbruk.Vad har du då att göra i tokpartiet centern? Dagtingar du med ditt samvete?