lördag, september 06, 2014

Ög-bänken för fler asylsökande till Sverige - Danielsson bromsar något

Jag har sökt intressera Östgötamedia, se texten nedan, för att jag skiljer ut mig från mina kollegor bland 7 partier på riksdagens östgötabänk om att på några punkter, enligt SVTs valkompass, vilja anpassa svenska migrationsregler i riktning mot övriga EU-länders. En stor majoritet vill istället göra reglerna än mer generösa än idag.

Jag tycker att detta är relevant information till väljarna, dock inte östgötamedia. OK, självfallet avgör de sin nyhetsvärdering men det vore intressant med några synpunkter, är detta så ointressant?

Bra av Östnytt, tycker jag ju, som speglar att min personvalsannons i dessa frågor står för mig medan partilinjen vill att Centerpartiet ska vara i täten för öppenhet och generositet. Däremot hann man inte med skiljelinjerna på östgötabänken.

 Migration och flyktingmottagning är en viktig fråga i årets valrörelse. Stor enighet råder om att Sverige ska ha en generös migrationspolitik och ge asyl åt alla flyktingar som kommer till Sverige, att ”Sverige ska öppna sina hjärtan”. Jag instämmer i detta.

Sverige är ett rikt land och har betydligt mer generösa regler än övriga EU-länder för att bevilja uppehållstillstånd och anhöriginvandring utan försörjningskrav. Därför söker sig nu flest asylsökande (20 %)  till Sverige, med 2 % av EUs befolkning,  av de som lyckas ta sig till EU.

Riksdagens östgötabänk har svarat på SVTs valkompass och de 7 etablerade partiernas toppkandidater (jag bortser från SD som är extrema i dessa frågor) vill med stor majoritet att Sverige ska ta emot ännu fler asylsökande än idag. Man vill ge fri vård åt ”papperslösa” (utan uppehållstillstånd), låta flyktingar söka asyl på Sveriges ambassader samt inte låta polisen aktivt avvisa asylsökande som fått avslag.

Staffan Danielsson skiljer ut sig från de övriga. Jag står för en fortsatt generös migrations- och flyktingpolitik i EUs absoluta tät eller en bit före men inte riktigt lika långt före som idag. Jag anser att Sverige bör överväga att på några punkter närma sig EUs regelverk vad avser t ex anhöriginvandring, att personer utan uppehållstillstånd ska få viss sjukvård men inte heltäckande som medborgarna, att Sverige inte ensamma kan bevilja asyl på sina ambassader och att polisen måste fortsätta att avvisa dem som illegalt uppehåller sig i landet.

I min personvalsannons lyfter jag fram att jag ”vågar diskutera även migrationsfrågan” och hänvisar till min blogg. Jag tycker det är viktig information till väljarna. De väljare i Östergötland som vill se en mer generös migrationspolitik bör veta min uppfattning, och kan då kryssa andra. Skulle man hålla med mig är det viktigt att man får reda på mina ståndpunkter.

Öppenheten för att diskutera förslag som är något mindre generösa är liten och man får snabbt stark kritik, vilket jag är kritisk till. Kanske därför är jag ensam  på östgötabänken, bland de 7 partierna med en generös migrationspolitik,  med att föra fram några förslag i något restriktiv riktning. Jag känner på rak arm inte till någon som gör det i andra valkretsar.

Jag har förstått att detta knappast anses ha nyhetsvärde, men vill ändå lyfta fram det i denna pressinformation till östgötamedia.

9 kommentarer:

Claes sa...

Jag tycker du är rakryggad, och delar dina åsikter. Frågan är varför inte fler är det när nästan hälften av väljarna vill minska flyktingmottagandet. Saknas integritet eller är det partipiskan?

Anonym sa...

Staffan,

Tack för att du delger din ståndpunkt. Tyvärr är ett kryss på dig också en valsedel på ett parti som står för något helt annat.
Sorry.

Anonym sa...

Skeppet Sverige med en kapten som har surrat rodret på fast kurs mot grundet,han säger vi har valt en annan väg än resten av Europa.Alla i besättningen utom ett fåtal applåderar ohejdat som på en film från det gamla Sovjet!De får inte min röst,halvkvädna protester hjälper inte kursen måste radikalt läggas om!

Anonym sa...

Skeppet Sverige med en kapten som har surrat rodret på fast kurs mot grundet,han säger vi har valt en annan väg än resten av Europa.Alla i besättningen utom ett fåtal applåderar ohejdat som på en film från det gamla Sovjet!De får inte min röst,halvkvädna protester hjälper inte kursen måste radikalt läggas om!

jan-olov sa...

Instämmer med Staffan Danielsson i denna fråga och Claes omdöme om dig delar jag.

jan-olov

jan-olov sa...

Instämmer med Staffan Danielsson i denna fråga och Claes omdöme om dig delar jag.

jan-olov

Anonym sa...

Undra hur långvarig den här journalisten blir? Jämföra islamism med nazism är väl lite utanför gängse åsiktskorridor. i alla fall om budbäraren inte är PK-journalist. http://www.corren.se/kultur/asaskronika/de-blodiga-brotten-stinker-nazism-7303956.aspx

Anonym sa...

Staffan Danielsson, jag har tyckt att du varit vettig i mångt och mycket ...

Röstade du för "det revolutionerande" samgåendet med MP strax efter det förra valet?

Det är i alla fall vad som sägs på åtminstone ett ställe där det med en viss förtvivlan diskuteras vilka politiker det finns inom sjuklövern som har sansen i behåll.

Staffan Danielsson sa...

Något samgående med MP har inte varit aktuellt under mina riksdagsår!

Staffan