måndag, april 26, 2010

Kilometerskatten (och i så fall V-MP-S) hotar integriteten

Carl B Hamilton (FP) lyfter i ett debattinlägg på Politikerbloggen fram tankeväckande integritetsaspekter på vänsteroppositionens förslag på en ny kilometerskatt för lastbilar.

Jag var suppleant i trafikutskottet och minns väl diskussioner från den tiden kring kilometerskatten. Det finns argument för den och mot den. En sak är att införa den om den sammanlagda skattebelastningen för svenska lastbilar inte höjs, men så tänker sannolikt inte vänsteroppositionen.

Carl B tar upp integritetsaspekterna på ett tankeväckande sätt, tycker jag. Har Vänsterpartiet och Miljöpartiet - som brukar ha ett högt tonläge i integritetsdebatten innan man viker sig för S och går med på en hel del - tänkt igenom dessa?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en viktig diskussion, men det finns en avgörande aspekt, det handlar inte om en kartläggning av människors privatliv.

Det handlar om lastbilar som körs i tjänsteärenden, inte om människor. En lastbil lär vanligtvis dessutom köras av ett flertal olika förare, och ingen av dessa lär använda lastbilen för att färdas runt privat.

Om man däremot tittar på en lagstiftning som planeras i Holland, där alla privatabilar ska ha GPS för att mäta varje bils kilometerrörelser, ja då har man ett gigantiskt medborgarrättsligt problem.

Det är skillnad på en yrkesroll och ens privatliv. Att en arbetsgivare t.e.x har rätt att till viss del kontrollera emailtrafik på företagets emailkonton, kan inte jämföras med att staten tar sig rätten att tvångskonfiskera medborgares privatkorrespondens.

Synd att du är så pubertalt fastlåst i att FRA-lagens massavlyssning "tyvär är nödvändig", annars skulle du kunna bli en intressant och relevant deltagare i diskussionen runt privatlivets helgd.

Nu känns dina små inlägg ganska patetiska, och det beklagar jag uppriktigt.

Mvh

Mikael

Staffan Danielsson sa...

Det är alltså OK, Mikael, att kontrollera hur människor som kör lastbilar färdas varje minut och sekund, liksom att kontrollera vilken epost som ett företags medarbetare skickar och tar emot.

Jag tycker att detta är klart bekymmersamt.

Vad gäller signalspaningsfrågan så är detta ett ingrepp i integiteten vilket vi sökt begränsa genom en rad åtgärder. Men, och där har du rätt, alliansen (liksom vänsteralternativet) accepterar liksom länderna i vår omvärld viss signalspaning mot nästan enbart internationell teletrafik för att skydda Sverige mot allvariga säkerhetshot.