onsdag, oktober 04, 2006

Riksdagen öppnad!

Det är alltid högtidligt att öppna riksmötet, och det känns på något vis ändå bättre i majoritet..! Nu blir det spännande på fredag då nye statsministern - jag tippar att det blir Reinfelt - presenterar departementsindelning och ministrar. Samt senare redan den 11 oktober när nye finansministern överlämnar budgetpropositionen.

En fullständigt otrolig tidspress för en ny regering att göra en statsbudget på någon eller några veckor, jag undrar hur "vi alla" tänkte när detta beslutades.

Funderingarna kring dessa frågor handhas än så länge i en mycket liten krets, så jag är lika nyfiken på resultatet som alla andra!
Till skillnad från epoken Persson kommer säkert ministrarna i mycket högre grad från riksdagen, men jag hoppas att Reinfelt och de tre överraskar både i departementsindelning och ministerposter, och gärna några "externa".

Därefter fördelas utskottsplatserna vilket är mycket avgörande för vilka frågor som vi - och jag - ska arbeta med de närmaste 4 åren..!

Inga kommentarer: