Krister Inde gör här en lysande intervju med en ledande norrman i dessa frågor, i höstas. Tranportstyrelsen och Sverige har alltså av "likabehandlingsskäl", och för att ögonläkare och körkontrollanter ska slippa att göra egna bedömningar, valt att låta hur man klarar syntestmaskiner med fastfixerat huvud helt avgöra om man klara körkortet eller inte.
Och man har på egen hand beslutat att kraven på testresultate är mycket högt satt, långt högre än i andra länder som oftast inte har tillgång till körsimulator och därtill också följer rekommendationen från EU att komplettera med körprov.
Transportstyrelsen hänvisar sin fyrkantiga och mycket stränga hållning till nollvisionen. Norge har alltså ingen körsimulator och ett decentraliserat provförfarande som ger människor med brister i sitt synfält möjligheten att visa sin körduglighet i körprov.
Norge är det land i världen med minst dödade i trafiken per 1 miljon invånare, lägre än för Sverige.
Sverige borde naturligtvis följa Norges, och många andra länders exempel!
Intervju med Ole Björn Herland, projektledare för körkort
och dispens-frågor vid Hälsodirektoratet, Oslo, Norge. Intervjun gjordes
vid forskningskonferensen ”Vision and Driving” vid Högskolan Sydöstra Norge, HSN,
Kongsberg 28-29 november.
Om man vill ha körkort med dispens i Norge, hur gör man
då?
-
Om ögonläkaren anser att synkraven inte är
uppfyllda, då kan man söka dispens i sitt län/fylke till motsvarande
landshövdingen som tar upp saken till behandling och beslut. Man kan träna på
en trafikskola och de bedömer om det fungerar. Provkörning eller förarprov sker
med särskilt utbildad ”sensor på trafikkstasjonen” som tar ett slutligt beslut
om rätten att köra bil.
-
Vilken utveckling pågår inom området i Norge?
-
Det jag jobbar med nu i ett särskilt körkortsprojekt
är att se till att vi får en mer (central) enhetlig och landsomfattande
bedömning, eftersom olika fylken gör olika bedömningar. Det ska inte vara någon
skillnad mellan Finnmark och Vestfold.
-
Men när man får körkortet indraget i Norge,
vad händer då? Får man träna?
-
Körskolläraren som man vänder sig till frågar då
din ”husläkare” (fastläkare) och ögonläkare om det är OK att inleda att träna
på att köra bil och de ger sitt tillstånd, då är det OK. Men bara på en
trafikskola, inte något annat ställe.
-
I Sverige är det förbjudet att körträna med
bil på väg när körkortet är indraget, men får man det i Norge? EU-direktivet
säger ju att man ska pröva både det medicinska men också göra ett förarprov.
-
Ja, det går bra på en trafikskola och är rutinen
i Norge idag. Dispensen söker man i varje län var för sig, och det är avhängigt
av om ögonläkaren säger att det kan genomföras, Ofta vill man också ha en
utsago från fylkets ”hälsoläkare”, och förarprovet gör man på Trafikstationen.
Är det godkänt så får man dispens.
-
I ett projekt i Kalmar har vi gjort
förarprov på inhägnad bana och där fem av 11 personer fick godkänt utifrån fem
olika kriterier uppställda av mycket erfarna förarprövare. Men de kan inte göra
förarprov på väg. Men det kan man alltså i Norge?
-
Ja, utifrån förutsättningarna att fylkets
läkare, ögonläkaren och censorn vid Trafikstationen gemensamt bedömer att det
fungerar, då får man det efter ett förarprov på väg.
-
I Sverige har vi nu simulatortester som
kostar 18 750 kronor. Ännu har inga beslut tagits på grund av byråkratiska
och andra personliga problem. Testerna har inte heller verifierats
vetenskapligt. Använder ni simulatortester i Norge?
-
Min mening är att vi borde använda simulatorer i
större grad än vi gör idag. Men vi har dåligt fungerande simulatorer, och vi
har bara en simulator i Norge. Den finns i Sunnås utanför Oslo, där vi arbetar
med rehabilitering av stroke och andra hjärnskador, framför allt för personer
som är trafikskadade.
- I Sverige råder det olika meningar
mellan oss som vill utveckla kunskaperna om ”vision and driving” och de som sitter på den
trafikmedicinska avdelningen på Transportstyrelsen. Man vill inte ha våra
kunskaper och man anser att forskarna som finns på den här konferensen inte kan
visa det de säger vetenskapligt. Man vägrar förarprov på väg.
-
Det är klart man måste kunna visa att man kan
köra bil genom att göra förarprov. Under 2017 går vi in i den andra fasen av
vårt Körkortsprojekt och då ska vi analysera den här saken närmare utifrån den
vetenskap som finns.
-
Tänker ni centralisera de här besluten?
-
Det är jag i tvivel om, men vi vill utveckla vår
centrala kompetens på Hälsodirektoratet utifrån EU:s direktiv och att de
nationella körkorten blir gällande i hela EU.
Krister Inde
Synpedagog, författare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar