Krister Inde, återigen, skriver om hur Sverige går sin egen väg och får stark kritik och oförståelse från erkända experter för våra stränga fyyrkantigt tillyxade regelverk. Krister slår huvudet på spiken i flera iakttagelser, t ex att Sverige ålagt ögonläkarna en långtgående anmälningsplikt och sedan drar körkortet omgående oavsett graden av synfältsbrist, hur Sverige till skillnad från EU-direktiv och hur andra länder gör inte tillåter kompletterande körprov på väg, hur erkända trafikforskare från Australien och USA riktar stark kritik mot Sveriges regelverk osv;
Kaos i svensk trafikmedicin
Stor förvirring
inom svensk trafikmedicin utan förankring i aktuell forskning
EU:s regler
för att behålla eller få tillbaka körkortet med dispens efter synfältsbortfall
är mycket strikta. Inget uppmätbart bortfall i korresponderande punkter får i
princip finnas inom 20 grader uppmätt med perimetri eller datoriserat
synfältsmätning enligt Esterman och Humphrey 24:2. Men i flera länder inom EU,
USA och Australien har ett antal vetenskapliga studier visat att yngre personer
med god närvaro, vilja och tankekraft, lång körvana och ibland efter träning
klarat specialutvecklade förarprov i trafik - och de får dispens från synkraven.
Dispens ska
- enligt EU-direktivet – ges ”efter en noggrann medicinsk utredning och ett
kompletterade körprov på väg”.
I Sverige är
körtester på väg både förbjudet och något den trafikmedicinska avdelningen vid Transportstyrelsen
anser inte är aktuellt – det anges vara inte trafiksäkert. I Holland har man
däremot i ett fullskaleprojekt utvecklat ett särskilt ”Golden Standard test” med
57 critical incidents och deras resultat visar nu efter fem års uppföljning att
andelen olyckor för dem som getts dispens understiger normalpopulationens.
Liknande
förarprov finns utvecklade i Alabama, USA och i Queensland, Australien. I
Australien kör testpersonen en bana på cirka 20 km . Förarproven utförs av
en specialistutbildad arbetsterapeut tillsammans med en erfaren förarprövare och
de bokför och studerar 148 utvärderingspunkter i ett utvärderingsschema och
bedömer körförmågan. Ungefär hälften av dem som anmält sig till att bli testade
blir godkända och får dispens i de publicerade vetenskapliga studierna av de
välrenommerade forskarna Joanne Wood och Cynthia Owsley. De anger att personens
uppträdande är mer avgörande än synbortfallet. ”Performance is more essential
than vision loss.”
I motsats
till EU-direktivet och den ovan beskrivna forskningen gav Istället för att
utveckla motsvarande förarprov Transportstyrelsen ett uppdrag till Väg- och
Trafikforskningsinstitutet, VTI, i mars 2013 att utveckla ett simulatortest som
skulle innehålla färre men mer standardiserade critical incidents som
komplement till den medicinska utredningen. Man var medveten om EU-direktivets
rekommendation och den beskrivna forskningen med förarprov samt starka krav
från nätverk och intresseorganisationer som krävde rättvisa körkortskrav men ansåg
inte att dessa hade tillräcklig relevans ur medicinsk synpunkt.
Simulatortesternas
resultat rapporterades muntligt i december 2015 från VTI till
Transportstyrelsen, för mer än ett år sedan, och när den skriftliga rapporten –
utan vetenskapliga publicerade studier – infördes under våren 2016 fanns ett
nytt instrument som till riksdagens trafikutskott beskrevs kunna införas även i
mindre versioner runtom i landet.
Nu har VTI
inlett tester och de första dispensansökningarna lämnades in i maj/juni 2016.
Dock har inget beslut efter mer än 8 månader tagits av Transportstyrelsen och
det finns ingen process beskriven, ingen standard presenterad för hur man ska
bedöma resultaten och ställa sig i dispensfrågan efter simulatortesterna.
Trafikverket har sedan som tredje myndighet anmält sitt intresse eller inbjudits
som experter på förarprov, och vill se hur personer med synfältsbortfall kör i
simulatorn i de inspelade videofilmerna. Den enskilde får fortsatt vänta på denna
tredimensionella utvärdering eftersom man inte från Trafikverket planerade in
möten förrän i december 2016. Snart kommer genomgångarna att starta och ärenden
att avgöras, fyra år efter att projektet startade och då man under tiden dragit
in tusentals körkort och gett ögonläkare anmälningsplikt.
Däremot
fortsätter simulatortesterna i Linköping.
”Självkostnadspriset”
för den enskilde för att genomföra ett simulatortest vid VTI i Linköping är 18 750
kronor (plus resor och andra omkostnader), och beloppet ska betalas i förskott
trots att nästan var tredje person får simulatorsjuka och får svårt att
genomföra det en timme långa testet. För närvarande står fler än 500 personer i
kö och inga besked finns om hur man går vidare med de underlag man får fram i
simulatorn. Simulatortesterna innehåller ingen feedback från dem som testar
utan det görs av datatekniker som inte kan trafik och körkortskrav. Man får
ingen direkt feedback om hur det gått i ett test som man betalat 18 750 kronor
för.
Samtidigt
har alltså ögonläkare skyldighet att vid minsta avvikelse inom 20 grader i det
centrala synfältet anmäla sina egna patienter till Transportstyrelsen. Som med
automatik återkallar körkortet utan att kontakta den enskilde personligen. I själva
verket måste ett körkort vara återkallat för att man ska få begära dispens
genom att genomföra ett simulatortest. Utan att kunna visa med förarprov i en
riktig bil i riktig trafik att man är en god bilförare – eller inte. Som i
Norge, Danmark, Tyskland, Holland med flera länder som följer EU-direktivet och
där inte läkare bedömer beteende och personens kapacitet vid ratten utan
samverkar med andra professioner.
Förutom den
förvirring och brist på processer som gäller inom simulatortesterna kommer nu personer
som fått nationella dispenser i andra EU-länder, som våra grannländer,
Tyskland, Holland, England och Belgien att få köra i hela EU med EU-kodade
nationella körkort (kod 102). Det gäller både personer med synfältsbortfall och
inte minst personer med låg synskärpa som kompletteras med en kikare som fästs
i ena glaset, så kallad Bioptic Telescopic System, BTS. Detta är också möjligt
i 40 av 50 stater i USA.
Den första svenska
föraren kan bli en person som bott och tagit körkort med BTS i Holland och som
från den 1 januari 2017 med rätt koder kan använda sitt holländska körkort och
köra bil i Sverige.
Orsaken till
det dilemma som uppstått är att de trafikmedicinska läkare som finns vid Transportstyrelsen
inte är ögonspecialister och enbart kan bedöma synfält utifrån de regler som EU
anger utan kunskap om synperception, kompensation och körvanans betydelse. En
punkt borta innebär att körkortet återkallas och en lång process startar för
den enskilde, en process som vi idag inte ser slutet på. Inga personliga
egenskaper bedöms, och om ett överklagande sker kallas en pensionerad
ögonprofessor i Göteborg in som inte heller han möter eller tar in persondata
från den enskilde. Att överklaga till Förvaltningsrätten låter sig göras men
inte heller där finns expertis på ”vision and driving” och förarprov som gjorts
på personligt initiativ gäller inte. Det är i själva verket olagligt enligt
körkortslagen i Sverige.
I november
2016 arrangerades ett stort forskningsmöte i Kongsberg inom Vision and Driving,
men inga svenska trafikmedicinare eller beslutsfattare deltog. Det finns synbarligen
ett motstånd mot att ta till sig ny kunskap och när man ber den erkända trafikforskaren
dr Joanne Wood uttala sig om de svenska förhållandena blir utskriften av
svaret:
Den allmänna uppfattningen inom forskningen kring bilkörning är
att Sverige är mycket strikt med att införa någon av de evidensbaserade
resultat som vetenskapen i sin forskning fått fram. De tror inte på de
vetenskapliga studierna som med god evidens visar att personer med
synfältsbortfall kan vara säkra bilförare. De som beslutar i Sverige visar
istället exempel på äldre bilförare som både har synfältsdefekter och kognitiva
problem och som krockar medan forskningen visar att högfungerande individer som
är unga och enbart har synfältsbortfall och kan kompensera för sina
synfältsdefekter kan köra säkert. För att kunna göra en sådan utvärdering måste
man genomföra ett förarprov och se personen köra (som EU rekommenderar), inte
basera ett beslut på enbart ett synfältstest.
Det här är
alltså åsikter från dr Joanne Wood i Australien som forskar inom det här
området sedan 15-16 år. Hon säger dock inte att man ska ge körkort till alla
med synfältsdefekter. Men för flera personer som enbart har synfältsdefekter
utan kognitiva problem är det möjligt i många fall. De kan visa att det
fungerar om de får göra ett förarprov på väg som är noga utformat och bedömt av
kvalificerade förarprövare i samarbete med arbetsterapeuter .
Inte heller
den amerikanska forskaren Cynthia Owsley (med ”världsrykte enligt
Transportstyrelsen) tas som garant för att körtester kan ge de upplysningar som
EU-direktivet anger.
Det finns ibland
en svårighet inom medicinen att samarbeta i team med andra professioner. I det
här fallet är det särskilt bekymmersamt att team-tanken inte fungerar, eftersom
trafiksäkerhet handlar om beteenden, uppmärksamhet, träning, perception och
körvana med flera parametrar av vilka majoriteten inte är strikt medicinska.
Man kan
också ha synpunkter på hur VTI kan debitera 18 750 kronor för ett test man
utvecklat under flera år med sex miljoner kronor från Transportstyrelsen. Vad
skulle ett privat alternativ med specialiserade körtester kosta för den
enskilde, och då också undvika simulatorsjuka samt ge den enskilde möjlighet
till en dialog där han eller hon förstår ett avslag eller vad man ska
förbättra. Eller varför inte göra förarprov som kompletteras i tveksamma fall
med simulatortester? Ett sådant projekt stoppade Transportstyrelsen som
irrelevant i sina kommentarer till anslagsgivaren.
Dagens
situation är ohållbar för de många hundra personer som drabbas varje år, och följer
inte modern forskning. Många aktiva och kloka personer som skulle kunna vara
säkra bilförare får sina körkort indragna och det får konsekvenser för
livskvalitet, arbete och skapar isolering på landsbygden helt i onödan.
Man kan
fråga sig vad som är så speciellt i Sverige som gör att den internationellt
etablerade forskningen som finns inte tas på allvar samtidigt som EU-direktivet
anammat de här resultaten i sina direktiv?
Krister Inde
Synpedagog,
författare, hedersdoktor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar