lördag, januari 31, 2015

Rättsövergepp från Staten mot skånelantbrukare vid djurskyddstvångsomhändertagande.

Jag har JO-anmält Länsstyrelsen i Skånes agerande när man tvångsomhändertog en bondes kor och jag med viss bestörtning följt hur den länsstyrelsen - och andra - agerar när man tvångsomhändertar kor som sannolikt far illa eller i vart fall borde få det bättre.

Länsstyrelsens tjänstemän agerar med mycket makt och är nära lierade med länsveterinär och polis. Deras beslut kan överklagas till förvaltningsdomstol, som endast egentligen prövar formfrågorna, inte om tvångsomhändertagandet var en för radikal åtgärd eller ej.

En bonde som av olika skäl har brister i sin djurhållning ska naturligtvis i första hand få råd och stöd så att den blir bättre. Måste djurhållningen upphöra borde i första hand bonden själv eller via någon "god man" åläggas att inom viss tid försälja djuren. När länsstyrelsen tvångsomhändertar utan förvarning drabbas lantbrukaren inte bara av näringsförbud utan också av väldiga kostnader och förluster genom ofta låga försäljningsvärden och mycket höga omhändertagande- och installningskostnader.  Straffen är minst tredubbla, näringsverksamheten förbjuds, stora kostnader uppstår som kan medföra konkurs och man blir "varg i veum" i bygden.

Jag har motionerat i riksdagen om att länsstyrelsen borde gå till tingsrätt när man vill omhänderta en lantbrukares djur, så att frågan kan prövas och djurägaren kan hävda sin ståndpunkt.  Far djuren akut illa borde de i första hand vara kvar på gården under sträng tillsyn medan lantbruken säljer dem och först i sista hand tvångsomhändertas och säljas.

När en lantbrukare får tillsynsbesök av länsstyrelse, eller polis (se nedan), borde också LRF vid behov bistå med en betrodd avdelningskollega eller med regiontjänsteman. Ensam med tjänstemännen eller polisen är man i väldigt underläge och ser säkert inte alltid klart.

Ett pinfärskt upprörande fall från Skåne beskrivs i en artikel i Land lantbruk, och i en bra ledare om det skedda. (Jag utgår ifrån att artikeln speglar verkligheten korrekt, och eftersom de berörda lantbrukarna är så upprörda att de står för uppgifterna med sina namn).

Statens representanter i Skåne - polis och länsstyrelse - borde göra bot och bättring och tagga ner, och bistå med råd och stöd till berörda lantbrukare istället för att ibland agera som elefanter i en porslinsbutik, med stora följdverkningar på enskilda människor.

En person i hemtjänsten anmäler (anonymt?) till polisen att en hund brukade stå bunden i löplina. Polisen (?) ryckte genast ut (?)  och bedömde att gårdens två hundar for så illa att de omedelbart måste omhändertas. Motivet var löplinan och att den andra hunden sov på en halmbädd i stallet  bakom korna och inte antogs (?) våga dricka vatten...

Polisen tag akutbeslut som djurskyddsexperter istället för att länsstyrelsen rimligen kunde kollat upp det hela inom några dagar. Man tillkallade djurambulansen,  som är TV4-stjärnor i en utlämnande djurskyddsserie.

Ulrika Månsson - matte - ringde dagen efter till djurskyddsambulansen och uppfattade att även gårdens  120 nötkretur kunde tvångsomhändertas.

Håkan Olsson - husse - blev livrädd och handlade i panik, trots att länsstyrelsen ju inte ens varit där och påtalat brister i djurhållningen (vad jag vet). Han sålde omedelbart all djuren till slakt, i rädsla för att länsstyrelsen och för de mycket höga förluster och kostnader som drabbar en lantbrukare vars djur tvångsomhändertas.

Efter några dagar kom länsstyrelsen - 2 inspektörer - ut till gården och hade ingen kritik mot djurhållningen som varit. Man upphävde även polisens beslut att omhänderta hundarna.

Detta låter som ett stort rättsövergrepp som mycket hårt drabbat en vanlig lantbrukare, på grund av en anmälan till polisen och ett mycket märkligt polisingripande. Men även länsstyrelsen, Jordbruksverket och LRF borde ta en mycket allvarlig funderare över hur rädda hedervärda lantbrukare kan vara för länsstyrelsens - och polisens - makt att tvångsomhänderta  hundar och framförallt en hel kobesättning. Skånes länsstyrelses ageranden i ett antal fall - ofta kopplat till specifika djurskyddsinspektörer  vad jag förstår - har uppenbarligen varit fyrkantigt och okänsligt och spridit skräckvågor i lantbrukarled.

Sverige ska vara ett rättssamhälle där förvisso djur ska ha det bra och där de som sköter djuren illa ska förändra sin djurhållning till det bättre och i sista hand ska djuren kunna tvångsomhändertas. Dock borde detta prövas i en framställan till en tingsrätt istället för att länsstyrelsen själva fattar ett oåterkalleligt beslut som sedan i efterhand faktiskt inte går att pröva eller ändra.

Jag hoppas att lantbrukaren, gärna med hjälp av LRF, stämmer staten på kompensation för lidande och kostnader genom dels polisens felaktiga beslut , och dels den rädsla som finns för länsstyrelsens inspektörer och deras makt att utan förvarning tvångsomhänderta en hel djurbesättning med 3-dubbla straff som drabbar oerhört hårt.

Jag hoppas också att någon/några JO-anmäler berörda myndigheter, i första hand polisen denna gång men JO borde även granska länsstyrelsens i Skånes arbete mot bakgrund av denna dokumenterade rädsla för den och de tidigare JO-anmälningar som riktats mot den i olika fall.

Jag vet att Kristina Yngwe, riksdagsledamot (C)  följt upp mina motioner på området med en egen motion i höstas. Mycket bra, och hoppas att hon kan engagera sig kanske även i detta fall och i hur LRF och staten ska kunna förbättra länsstyrelsernas viktiga men grannlaga arbete i dessa frågor.







 

6 kommentarer:

ingela Olofson sa...

Jag är glad att fler reagerar. Men vad kan vi göra för att få stopp på eländet. Runt om i landet går det djurhållare som kämpar med fakturor på fantasibelopp och som fortfarande inte fattar vad som var fel på djuren. Gårdar säljs till underpris. Duktiga företagare med tillfälliga bekymmer får livet förstört för alltid. Ju mer man läser desto mer förvånad blir man.

Göran Andersson sa...

LRF är nog inte den organisation som kan få bukt med rättslösheten på området, därtill är man själva alltför involverad i detta med att samarbeta med Länsstyrelse och Polis och agera bakom kollegors ryggar, sen är detta med att vara med på omhändertagandekarusellen den mest lönsamma djurhållning man kan bedriva, LRF är till stor del orsaken till att det gått så illa som det gjort. Här en liten organisation med just inga ekonomiska resurser, MEN däremot kuraget att alltid ställa upp på drabbade djurägare inga behov av att vara PK. http://djuragarna-sverige.se/

Farida Agus Setiawati sa...

Vittnesmål om hur jag erbjöds ett lån utan säkerhet för bara 2%.
Jag är Farida Agus Setiawati och jag är ett levande vittnesbörd om de goda nyheterna om Amanda Loan Firm.
Lyssna, ingen långivare här är villiga att hjälpa dig, utan de är bara här för att slita dig dina surt förvärvade pengar. Min man och jag sökte för lån från olika långivare på nätet men i slutet var vi lurade och lurade av våra pengar genom olika lån företag på nätet.
Vi lånade även pengar för att betala dessa online långivare men i slutet fick vi ingenting.
Jag och min man var i skuld och vi hade ingen att köra till för att få hjälp, vårt familjeföretag rasat och vi kunde inte få pengar för att möta våra dagliga utgifter tills vi infördes till Mrs Amanda som hjälpte oss genom att erbjuda oss ett oskyddat lån.
Kontakta Mrs. Amanda idag för ditt lån och glömma någon här lovar du lån på grund vid den senare slut kommer du inte få något lån från dem.
För mer information om hur du når Mrs Amanda eller följa hennes låneförfaranden, Skriv mig genom någon av min e-post, faridaaguss@gmail.com och kunfarida@outlook.com.
Eller så kan du skicka ett mail till Mrs Amanda på amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com och amandaloanfirm@cash4u.com

Anonym sa...

Hej Vilken överraskning jag fick bara ett lån från ett företag som heter COOPERATIVE WORLD LÅNE COMPANY PLC, jag fru Lilian Albert, som för närvarande bor i Bulgarien, jag är en änka med tre barn och har fastnat i en ekonomisk situation i december 2014 till April 2015 och behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka för lån från olika privata företag eller bank, men aldrig lyckats, och de flesta banker minskade min kredit. Men som Gud skulle ha det, var jag introducerades till en gud som fruktar lån företag med ekonomiskt stöd som gav mig ett lån på $ 100,000 USD och i dag, jag är en företagsägaren och mina barn mår bra just nu, om du behöver kontakta någon hänvisning långivaren företag för ett lån utan säkerhet, ingen kreditkontroll, med mycket låg ränta på 2% och bättre betalning planer och schema, kontakta Mr. Diego Carlos manager COOPERATIVE WORLD lån företag PLC. Han vet inte jag gör det här, men jag är väldigt glad nu och jag bestämde mig för att låta folk veta mer om detta företag som heter COOPERATIVE WORLD LÅN COMPANY PLC och jag vill Gud att välsigna dem mer och mer i sin verksamhet Please för mer information om ett lån från detta företag kontakta dem via e-post adress nedan: cooperativeworld.org@gmail.com

tack beaktande Fru LILIAN ALBERTO

Simpson Wood sa...

ANSÖKA OM ETT BRÅDSKANDE LÅN NU!


Behöver du ett lån?
Har du ett oavslutat projekt?
Du behöver pengar för att utöka ditt företag?
Du behöver pengar för att betala dina räkningar?
Behöver du ett lån som är tillgängliga, pålitliga, hållbara

* Med ett erkänt lån företag

* Mycket liten andel av 3%

* Varaktighet betalning (1-30) år

* Påbörja betalning efter 8months

preliminära svar på mail enligt 24 timmar,

lån bidrag ges 48 till 96 timmar efter att acceptera villkor och tillstånd

Registrera med oss en licensierad företag känt globalt för sin lånebidrag

Låntagarens information som behövs.

1) fullständiga namn:
2) Land:
3) adress:
4) State:
5) Kön:
6) Äktenskapligt Status:
7) Yrke:
8) Telefonnummer:
10) Månadsinkomst:
11) närmast anhöriga:
12) Lånebelopp behövs:
13) Lån Varaktighet:
14) Syftet med lån:

e-post: simpsonwoodloanfund@gmail.com

Med vänliga hälsningar.

Barry Hamilton sa...



Har du alla typer av ekonomiska problem? Behöver ett lån för att betala av skulden?
du är i en ekonomisk kris? lita på oss att behandla alla typer av lån,
se nedan. Vi är registrerade och godkända företag att ge ett lån på
2%, med en minst sex månader och högst 30
år. Vi ger lån till ett minimum under 2000 till högst 50 miljoner.
erbjuder olika tjänster NEDAN * personliga lån (Secure och utan säkerhet)
* Business lån (Secure och utan säkerhet) * Förbättrings * Inventor Lån
* Auto lån * Äktenskap * Mortgage Loan hälsa, osv ..
Så om du är intresserad, kom tillbaka till oss via vår e-post: barryhamiltonfunds@yahoo.com
Med gud är allt möjligt