torsdag, september 19, 2013

Om svensk migrationsdebatt på SvD Brännpunkt

Jag skrev den 8 september ett blogginlägg om Sveriges migrationspolitik, efter att ha läst partistyrelsens yttrande till stämman.


Ivar Arpis korta ledare i SvD den 18 september visar hur trycket på den svenska asylmottagningen ökar, och att alltfler vill söka sig och söker sig till Sverige eftersom våra regelverk är de mest generösa, inte minst sedan migrationsverkets beslut om rätt till anhöringinvandring samt att flyktingar från Syrien får permanent uppehållstillstånd. Partistyrelsens förslag att pröva rätt att ansöka om asyl på Sveriges ambassader skulle nog kunna flerdubbla asylansökningarna, eller mer, ovanpå den starka ökning som redan märks.



En del menar att jag genom detta stör Centerpartiets framgångsrika strategi i migrationsfrågorna genom att en ensam röst hörs som vill nyansera partilinjen lite.

Problemet är ju att jag, heltvisst en mycket liten minoritet, har den motsatta analysen. Jag menar ju att det är partilinjen att vara det mest migrationsvänliga partiet, mer än Miljöpartiet, som i betydande grad ligger bakom vårt opinionsfall sedan Nybyggarlandsstämman 2011 och genom idéprogramgruppens uppföljning av denna i sitt idéprogramförslag.

Jag menar ju istället att om vi nyanserade vår framtoning så skulle den återhämtning för Centerpartiet som jag tror är på gång kunna förstärkas ordentligt.

Jag debatterar naturligtvis inte detta för att på något vis skada partiet, utan tvärtom för att söka påverka dess linje i den riktning jag är övertygad om är den riktiga och som skulle öka vårt opinionsstöd.

Centerpartiet är ett socialliberalt parti med högt i tak för öppen debatt i respekt för varandra, och för rätten att kunna hävda sin uppfattning även om den strider mot gällande partilinje. All respekt för att min uppfattning kan och ska kunna kritiseras i sak, men jag tycker det är lite trist med reaktionerna att jag ligger i utkanten av seriös debatt och borde ligga lågt för att jag har fel. Och jag är självfallet beredd att, främst i min valkrets, möta medlemmarnas och väljarnas reaktioner på det jag för fram. Naturligtvis kan den processen påverka både min, och kanske deras, uppfattningar, så som ett demokratiskt samtal alltid gör och ska göra.

(Min kritik om detta är inte ny, utan jag framförde den inför och på Nybyggarlandsstämman 2011, och i flera blogginlägg och artiklar sedan dess).






22 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt Staffan. Det är bara att hopppas att din nyanserade bild av läget får gehör!
Jag har alltid röstat på Centerpartiet, men är mycket tveksam inför 2014, inte minst pga partiets extrema ståndpunkter i fråga om invandring och asyl.

Anonym sa...

Bra artikel i Svd Staffan.

Centerns nya förslag för att dra väljare "Låt flyktingar söka asyl i sina hemländer". Här erkänner Centern att Sverige hela tiden tagit emot fel flyktingar, alltså de som nu kommer har som alla vet betalat 150.000-300.000 SEK.

Anta nu att lilla Sverige ensidigt inför Centerns nya förslag. Vi kommer då av ekonomiska skäl snabbt tvingas sätta en nivå, det går inte att ta emot alla. Detta leder till att vi måste ta emot de mest ömmande fallen och det är inte de som idag kommer hit via flyktingsmugglare.

Så Centern nya förslag kommer i praktiken leda till att de flyktingar som idag står vid gränsen (och betalat stora pengar) inte kommer komma in. Så centerns nya politik leder till exakt det som Jimmy Åkesson föreslår, bara en skillnad, J.Å:s politik är lite mer human mot fler människor. Centern vill flyga hit ett fåtal och göra dessa till svenskar, Jimmy vill hjälpa kanske hundra gånger fler på plats.

Anonym sa...

Du legitimerar ytterligare SD politik och tror att C ska vinna röster på det? Du har nog tappat kontakten med väljarna...

Anonym sa...

Det vi ser nu är förmodligen början på slutet eller kanske slutet på början, av den migrationspolitik som förts under 20-30 år.
-När regeringen tillsammans med Mp låter skattebetalarna finansiera vård till illegala invandrare i landet med de mest generösa migrationslagarna.
-När en myndighet skall utvisa illegala invandrare en annan myndighet hjälper till att dölja deras existens
-När män diskriminerar kvinnor genom att vägra hälsa i hand

blir det uppenbart för de många människorna att migrationspolitiken havererat.

De kulisser av framgångsrik migrationspolitik som media och politiker byggt upp har fallit.
Sen är frågan hur omläggningen mot en rimlig nivå på migration kommer se ut. Gorbatjov sa väl något till Honecker är tänkvärt "Den som kommer försent straffar historien"
Frågan är om Centern vill bli straffade, och genom detta öka SD,s inflytande eller själva medverka till att lägga om politiken och vara med och påverka i framtiden ?

Anonym sa...

Tack, Staffan, för att du vågar beröra ämnet. Sverige har blivit snudd på en bananrepublik där det räcker med att yttra ett kritiskt ord i ämnet för att, i bästa fall, bli uthängd & utfryst, i värsta fall få påhälsning av diverse bokstavsgrupperingar...

Anonym sa...

Bra skrivet i SvD Staffan.

Skönt att det finns en centerpartist kvar i ledande ställning med lite bondförnuft! Tänk om några fler kunde våga resonera kring ämnet..

Jag har röstat på centern sedan -94 (då jag fick rösta första gången) men den här gången kommer jag (om inget radikalt inträffar) som många andra byta parti just av den anledning som du nämner i din debattartikel. Jag vet många som liksom jag är centerpartister i blodet som tycker att Centern har tappat sitt bondförnuft när det gäller invandringen och som dessutom tycker att Centern presterat ganska svagt i regeringen rörande lansdbygdsfrågor och som nu har tröttnat. Tyvärr tror jag inte att effekten riktigt syns i opinionsundersökningarna eftersom många liksom jag själv identifierar sig som centerpartister men lutar åt att rösta på SD i nästa val för att man tycker att det håller på att gå snett med invandringen och dess kostnader.

P.S.
Man har ju t o m börjat tala om "nyanlända" istället för invadrare, som om Sverige var ett land som håller på att koloniseras... sjukt...
D.S.
Magnus

Anonym sa...

Staffan,
SD förespråkar väl inte någon extrem politik och jag förstår inte hur du får ihop det att SD är ett extremt parti.
Du skriver ju själv i artikeln att den svenska invandrings och flyktingpolitiken markant avviker från övriga 27 EU-länder.
Min slutsats blir då att det inte är SD som är extremt utan det är ju de sju övriga partierna; eller hur?
Jag föreslår att du går med i SD och där bidrar till att framföra deras socialkonservativa politik som du ju egentligen verkar bejaka.
Hälsn Per-Gunnar Larsson

Anonym sa...

Räddningen för centern är nog att sitta i avbytarbåset fyra år. Först då kan ni nog genomföra det som måste göras, plocka bort stureplansgänget som kommer med det ena förslaget tokigare än det andra, helt stick i stäv med centerväljarna.

Anonym sa...

Centerns helt orealistiska förslag om den redan totalt havererade invandringspolitiken kommer att bli partiets dödsstöt, vad håller ni på med egentligen, det är väl landsbygdspolitiken som ska stå i fokus?

C Gotland

Anonym sa...

Hej Staffan!
Äntligen någon i Centerpartiet som visar lite civilkurage och nyanserar ett mycket känsligt ämne i svensk inrikespolitik. Centerns framtid i rikspolitiken dvs komma över "spärren" hänger ihop med Er förmåga att kommunicera vad Ni vill i framtiden. De sk förnyarna har gått på tok för långt i sin strävan att "förnya" partiet. Vi är många numera som är mycket tveksamma till C. Ni borde vara mera tydliga både i samverkan med regeringen och väljarna vad Ni anser är viktigt i inrikes- och utrikerspolitiken!

jan-olov sa...

Intressant att ta del av Finlands Statsministers uttalande idag:

http://hbl.fi/nyheter/2013-09-19/501821/katainen-ingen-billig-utlandsk-arbetskraft-till-finland

jag anar en viss skillnad från den svenska statsministern och riksdagens diskussion kring målsättning och attityd.

Jag är nog beredd att säga att du Staffan ligger betydligt mer rätt än de flesta i regeringen och riksdagen i relation vad åtminstone jag uppfattar bland vanligt folk.

Uppskattar politiker som faktiskt vågar gå mot strömmen och följer sin övertygelse.
Tycker också om den programförklaring du gav för en tid sedan på din blogg vad du vill göra kommande valperiod.
Precis så tycker jag riksdagspolitiker skall göra-föredömligt!

// Jan-olov

T.T. sa...

Hej Staffan!

Jag kan hålla med om nästan allt du skriver i din artikel, men jag förstår fortfarande inte varför du inte går hela vägen och har med denna brasklapp:

"Jag står bakom att Sverige ska ha en generös migrationspolitik i EU-täten"

Varför ska Sverige ha det? Kan du nämna en enda anledning till varför det skulle vara bra för Sverige och för svenskarna?

Med vänlig hälsning
T.T.

Joakim sa...

Det vanliga folket stödjer dig Staffan! Tack för att du finns!

Anonym sa...

Hej igen Staffan. Tänkte bara uppmärksamma dig på TV4 politikerbloggen där Annie två gånger står helt svarslös på hur Sverige ska hantera den sannolika invandringsvåg som skulle bli resultatet av beslutet av att låta Syrier, Afganer, Etiopier mfl söka asyl på plats i hemländerna. Dessutom representerar dina värderingar tydligen en "otroligt liten minoritet". Välkommen i klubben för oss humanister med "dålig värdegrund".

http://politikerbloggen.tv4.se/
Hörde att AL ska ska väljas om ikväll... Krisinsikt någon???

http://politikerbloggen.tv4.se/2013/09/19/novus/

Karlsson82

Anonym sa...

För oss som vill se en human och förnuftig invandringspolitik i linje med Staffans ståndpunkter saknas idag alternativ. Centern var tidigare ett slugt parti. nu tycks konsekvensanalyserna lysa med sin frånvaro.

Anonym sa...

Staffan,

Jag skulle önska att du var lika rakryggad och sa sanningen när det gäller försvarspolitiken som du är när det gäller flyktingpolitiken.
Du sitter ju trots allt i försvarsutskottet.

För inte kan väl du tycka att anslagshöjningen på 200 mkr i höstbudgeten var annat än ett uruselt skämt?

//Jonas75

Anonym sa...

Det går lång tid mellan de tillfällen som jag tycker att politiker säger något som stämmer överens med verkligheten så därför var det verkligen upplyftande att se dig på nyheterna idag.

Det som jag undrar lite över är om du känner att du är ensam om denna inställning inom partiet. Att inte alla är beredda att gå ut med det på samma offentliga vis har jag en viss förståelse för, men får du inget stöd alls av andra inom den ledande delen av C internt?

Jag som 32 årig stadsbo är mer än lovligt trött på Lööf. Hur era kärnväljare känner kan jag bara tänka

Att du får enormt med stöd från gräsrotsnivå ser jag som så självklart att jag inte ens frågar.

Stå på dig!
Carl

Anonym sa...

Hörde just på radion hur du blev anklagad av din partiledare för fel värdegrund, ”allas lika rätt och värde”. Det är inte så länge sedan som Tobias Billström blev uthängd på liknande sätt av Fredrik Reinfeldt. Att ha åsikter om invandringspolitiken är verkligen känsligt, det börjar kännas mycket obehagligt.
Att ledande personer läxar upp sina medarbetare offentligt är definitivt att ha fel värdegrund. Jag misstänker att det inte dröjer så många månader innan C och MP går ihop, samma inriktning, samma indignerade tonfall.
Heder åt dig som tar upp frågan!

Anonym sa...

Det är rent fascinerande hur verklighetsfrånvända och naiva centerombuden är. Inte nog med att alla anhöriga till asylsökande ska få rätt att komma till Sverige, nu har stämman bestämt att de också ska omfattas av den svenska sjukförsäkringen. Lätt att vara alla goda gåvors givare, men fattar inte ombuden att det faktiskt kommer till en punkt där vi får sämre vård för gamla och barn för att vi har sagt ja till att vårda folk från andra länder? Tyvärr, det blir ingen röst på Centerpartiet nästa år, det står helt klart nu.

Anonym sa...

Staffan! Din ifrågasättande röst är viktig när det gäller migrationsdebatten. Det är en av de största frågorna i dagens samhälle - där opinionsbildare och beslutsfattare har en tendens att huka sig av någon outgrundlig anledning. Centern förlorar helt klart röster som en konsekvens av den hållning man nu intar. Det saknas en konsekvensanalys! Var någonstans skall pengarna hämtas för att åstadkomma centerns idealsamhälle? Vem/vilka tar notan?
// Nisse

Linus Ericsson sa...

Men att asylmottagningarna får mer att göra är inte i sig ett argument mot asylpolitik - behövs det fler asylmottagningar inrättar man fler sådana. Precis som att man bygger fler skolor om det behövs, eller fler bostäder om det behövs (eller åtminstone borde göra).

Lägg gärna fram ekonomiska argument i debatten, men som du säkert väl känner till är det möjligt att anpassa offentlig förvaltning så att efter rådande behov, så att asylmottagningar får mer att göra är faktiskt ett nonsens-argument.

Alexander sa...

till Linus Ericsson:
Hur är det med att tänka ett steg längre? Att det inte är gratis att "bara" inrätta nya asylmottagningar. Att det inte bara mottagningar som saknas. Det saknas bostäder (visst, man ska bygga dem!), det saknas jobb (men man kan skaffa fler jobb, eller hur? så enkelt är det!), det saknas framtidsutsikter för nyanlända.