tisdag, september 13, 2011

Vem har rätt om ökad invandring - C-styret eller Lars J Eriksson?

Jag gillar ju sociala medier för dialog och debatt.

Läsaren av tidigare inlägg senaste veckan här på bloggen vet att jag på Newsmill krtiserat partistyrelsens förslag om "Nybyggarlandet Sverige", med förslag om en kraftigt ökad invandring som enligt partistyrelsen är lönsam och ger fler jobb och bättre ekonomi.

Högskoleförbundets tidigare ordf Ilan Sadé är också kritisk, och nu har Skånska Dagbladets politiske redaktör Lars J. Eriksson, som jag har gott förtroende för, i en lång analytisk artikel mosat sönder partistyrelsens tunna argumentation.

Eller har han inte gjort det, är han helt ute och cyklar och har fel..?

Jag hittar inte riktigt felen, utan tycker att det ligger mycket i det Lars J. anför.

Hjälp mig nu, om Lars J:s analys har fel och brister, så visa för mig vilka de svaga eller felaktiga punkterna är! Antingen i kommentarer här på bloggen, eller skriv till min epost staffan.danielsson@riksdagen.se.

Bra med sociala medier att man kan fördjupa en intressant dialog så att stämmodebatten sedan kan bli ännu bättre!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Partistyrelsens galna förslag har skadat mitt förtroende från C.

Det känns lite som det slutgiltiga steget från bondförnuft till Styrelseplanscenter.

Anonym sa...

Däremot tycker jag att Lars J Erikssons artikel är mycket bra.

Staffan Danielsson sa...

jag gillar stureplanscentern, en spänstig avdelning mitt i Stockholm.

Jag vet inte om just den ligger bakom partistyrelsens förslag om nybyggarlandet Sverige, det är ju en arbetsgrupp som jobbat.

Däremot är den debatt som nu börjar föras viktig och väsentlig, och jag är glas för att vi kan föra den inom Centerpartiet!

Federley har nu replikerat på newsmill, och jag ska kommentera några saker i debatten där.

kriesse sa...

Tyvärr Staffan han har helt rätt. Han följer dessutom upp argumentationen med verifierbara siffror och statistik, något som inte går att komma ifrån. Jag blir snarare arg när jag ser att hans siffror för kostnaden för invandringen ligger på ungefär den dubbla försvarsbudgeten! Och då är jag ändå inte någon som är emot invandring på något sätt förutom att det ska löna sig (förutom de flyktingar som kommer hit på lagliga och riktiga grunder.)

Det finns lösningar för att få folk i arbete men det krävs handlingskraft, objektivitet, finess, gå ifrån svenska skattenormer och se sanningen i vitögat.

Jag ska maila dig mitt förslag imorgon.

Anonym sa...

Med tanke på att Federley leder arbetsgruppen, saknar bondförnuft och är stureplansgruppens ledare så tycker jag att det är ganska tydligt var förslaget kommer ifrån ;-).

Även om Stureplanscentern kan kännas "spänstigt" så tycket jag att de uppvisar samma svagheter som Elisabeth Holmstrand Gustafsson (fd kommunalråd för MP i Kristinehamn). Hon var också "aktiv" och "engagerad" som oppositionsråd men avsatt efter ett år som kommunalråd eftersom hon saknar verklighetsanknytning.

Jag tror att samma sak gäller Stureplanscentern, deras idéer kan kännas fräscha för gamla partirävar som uppskattar deras engagemang. Men om de faktiskt ska formulera en sammanhängande politik så går det åt helskotta.

Mer om MP i Kristinehamn
http://www.vf.se/nyheter/kristinehamn/miljopartiet-sparkar-kommunalrad

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Svar till Anonym: Jag har aldrig varit oppositionsråd, utan är majoritetsråd och jag är inte "sparkad", utan jobbar fortfarande som det. Dessutom har MP Kristinehamns revisor underkänt det möte vid vilket förtroenderöstningen företogs; eller rättare sagt den process som föregick mötet p g a bristande demokrati. Mvh Elisabeth Holmstrand Gustafsson