lördag, juni 21, 2008

Expressen; Federley är en bög som ljuger......SKÄMS!

Jag läste alltid Expressen på – var det 1980-talet. Det var den stora kvällstidningen, Aftonbladet var en mindre s-kvällstidning. Sedan blåste Aftonbladet förbi och blev helt enkelt en bättre tidning, låt vara s-märkt på ledarplats. Den rosa sportdelen var ett framsteg som slog – och forfarande slår – Expressen med hästlängder.

Jag läste Expressen idag. Expressen (fp). En krönika på ledarsidan av Aaron Israelsson titulerad ”Stureplanscentern klappar ihop”. Så mycket återhållen ilska över att centerpartiet utvecklats i liberal riktning, så mycket tillfredsställelse över att ”centerpartiet (bara) dansade en sommar med liberalismen”. Folkpartiet is back, menar Aaron, det var fp som hela tiden drev krav på att stärka integritetsskyddet i signalspaningen…….

Federley är en homosexuell liberal som ljuger, menar denne statsman till journalist. Var det skönt att äntligen få trycka till, Aaron? Inte med rena okvädningsord och hotelser, som i en del mail och blogginlägg, utan på ditt nyanserade sätt.

Visserligen ger väl mail- och bloggkritiken inte så mycket för integritetsskyddsförbättringarna, eftersom kravet är att Sverige ska sluta med signalspaning, men låt mig ändå ge min bild av hur bloggarnas kritik blåste in i riksdagen och gav de betydande förstärkningar för integriteten som trots allt skedde.

Ryktet säger att folkpartiet ligger bakom förbättringarna som genomdrivits av lagen. Varifrån kommer detta rykte, Aaron?

Min verklighetsbild efter att ha varit med hela processen som Fredrik och Annie öppnade - stödda av den växande mailstormen - genom att gå ut med sin vånda och sina åsikter i frågan, efter att ha suttit i långa allvarliga diskussioner i riksdagsgruppen och en natt på miljödepartementet kring detta, efter att ha sett de förbättringar som successivt fördes in tack vare detta, är entydig. Utan Fredrick och Annie hade denna fråga inte förts framåt som nu har skett. Det är säkert så att även fp och andra bidragit med förbättringsförslag, men utan Fredrick och Annie hade inte denna betydande förbättring blivit av, hade inte det momentum som debatten skapat kunnat tas tillvara.

Med all respekt för Camilla Lindberg som jag inte känner, som i sista minuten tog ställning för ett nej, som förra året prioriterade denna fråga genom att vara frånvarande, som inte diskuterat den utåt utan ”endast i riksdagsgruppen”, så känns ändå engagemanget lite senkommet.

Heder åt Fredrick och Annie som gav röst åt bloggkritiken och därmed satte frågan på dagordningen med nu känt resultat.

Och Expressen och Aaron Israelsson borde skämmas.

58 kommentarer:

Anonym sa...

Betydande förbättring, vad för betydande förbättring. Att ännu några av regeringen utpekade personer skall sitta som kontrollgrupp. Varför är det ingen som förklarar hur denna kontroll skall fungera? Skall FRA lite godtyckligt lämna ett par papper på de personer som de kollat lite på under året? Eller skall ni ha 2000 personer som går igenom allt som FRA gör?

Att denna lag gick igenom visar bara att regeringen inte bryr sig om varken myndigheter eller människor. SÄPO och RPS remissvar ignorerades, folkets protester ignorerades. Varför lyssnade ni inte på SÄPO? Det är väl ändå de som kommer dra nytta av detta och de vill inte ha det? För FRA skall väl inte skicka ut spioner i samhället kan jag tro?

Att du sen inte vet hur Internet fungerar gör mig bara än mer nervös. Du sa flera gånger att man skulle inte spara något på FRA, man skickar ut sökord. Sökord kan inte skickas ut och lägga sig i kablarna och vänta på ett mail. För att söka igenom mailen så måste man ha hämtat hem HELA mailet. Fast det vet du säkert, du ville bara förvilla lite så att andra skulle inse hur ofarligt detta är, eller hur?

MVH
En som bestämt sig för att sluta rösta och har kryptering på allt... Lycka till med att hitta denna dator!!

Anonym sa...

Du borde skämmas Staffan, jag var i kammaren och såg dig kasta vårt privatliv i papperskorgen. Jag förstår inte hur du kan se dig själv i spegeln. Jag är så besviken på Centerpartiet att jag knappt vet vad jag ska säga.

Charlotta Krispinsson sa...

Staffan, om jag vore du skulle jag inte ens våga använda ordet "skam", eller säga åt någon annan att skämmas, eftersom det väldigt lätt kan användas emot dig. Så skrattretande enkelt och passande så det inte ens förtjänas att nämnas egentligen.

Så istället för att påpeka självklarheten att skammen ligger hos varenda en i riksdagen som valde att rösta Ja till detta lustmord på demokratin, samt ett öppet och fritt samhälle, så vill jag bara nämna att denna lag ska rivas upp.

Tråkigt dessutom att du så fatalt missförstod Aaron Israelssons krönika i expressen förresten. Låg läsförståelse hos riksdagsledamöter skrämmer mig.

Anonym sa...

Nej, de enda som borde skämmas är du och dina fascistpolare i Centerpartiet.

Unknown sa...

Aaron borde inte skämmas. Men du däremot... Om du hade minsta uns med heder kvar i kroppen skulle du genast avgå.

Anonym sa...

Hej Staffan,
det har sagts att vi kritiker inte vill ha någon signalspaning alls. Det är inte riktigt sant. Vi vill bara inte ha en bred massavlyssning i kabel. Alla de kontrollinstanser som föreslagits kommer att vara helt i händerna på FRA - de kommer att se vad FRA presenterar för dem. Det är mycket osannolikt att spaningen skulle avslöja några tidigare okända terrorhot mot Sverige och i princip helt uteslutet att det skulle hjälpa soldater i Afghanistan. Dessutom är hotbilden mot Sverige inte alls allvarlig, varför den här integritetsinskränkningen är helt oproportionelig.

Förespråkare och kritiker har pratat förbi varandra vilket har förvirrat debatten. Förespråkarna har talat om vad FRA får göra och vad som ska kontrolleras, medan kritikerna har talat om vad FRA skulle ha möjlighet att göra och vad som kan kontrolleras.

Jag har inte läst expressenartikeln, men jag har redan sett många hårda ord riktade mot Fredrick och Annie. Jag tycker det är fel och helt onödigt när det går över i personangrepp. Jag beklagar även att det finns de som hemfaller åt samma personangrepp på dig. Däremot måste man säga att Federley lyckades bygga upp förväntningarna till en sådan grad att man lätt kan förstå människors besvikelse idag.

Jag kommer omöjligt att kunna tro på centern i integritetsfrågor i fortsättningen, så ni har nog förlorat min röst i nästa val.

Anonym sa...

Det jag retar mig mycket på är att riksdagens mejlserver stängdes i samband med debatt och omröstningen. Tror inte riktigt på att det var ett egentligt fel på någon server hos riksdagen.se. Det handlade om en regelrätt kupp av sittande regering, för att förhindra yttre påverkan.

Är på gång att starta IT-företag, och efter denna lag gick igenom placeras servrarna i utlandet. Naturligtvis kommer vi att köra kryptering flera gånger om på all kommunikation med dessa servrar. Så känn Er blåsta ! Så det är Ert fel att vi får anställa folk i utlandet istället !

Anonym sa...

Du förstår fortfarande inte vad du har gjort. Du och de andra som röstade "ja" är landsförrädare. Det är löjligt av dig att ta upp ett eventuellt övertramp av kvällspressen, när du och dina kumpaner har avskaffat demokratin i landet. Jag kommer göra allt jag kan för att dina karriär skall ta slut.

Magnus sa...

Min första tanke var, vadå skydda oss mot terrorister, vi har inga terroster i Sverige. Men det är inte sant, det finns 143 stycken i Sveriges riksdag.

Anonym sa...

Hur vågar du du använda ett ord som "skäms". Du och dina låtsas liberaler visade att ni har noll hänsyn till medborgare. Ni våldtog våran integritet. Du kan lika gärna söka nytt jobb, mitt förtroende får du aldrig.

I Heart Hammarby sa...

Det som är lustigt är att se hur centern gått ut organiserat och sagt "fybaj för personangrepp!" och på så sätt gett sig någon slags alibi att inte svara på 80% av klagomålen, de sakliga, som framförs artigt. Bortse ett ögonblick ifrån de sura orden och svara på den kritik som förtjänar svar.

Och skäms!

Unknown sa...

Staffan att du inte har lärt dig att inte försöka komma med osanning numera, när det mesta online går att faktakolla på ett par sekunder.

" Visst är det så att nätkampanjen mot Federley på sina håll bara uttrycker lumpet böghat."

"Dessutom ljuger han om att tilläggen till lagen är hans egna när de i själva verket är folkpartiets."

Det är dessa två meningar Staffan nu går i taket om. Om han tycker det är fel av expressen att tycka att nätkritiken av Federley är lumpen och fel, så får Staffan väl tycka det, man skulle tro att Staffan kanske skulle tycka likadant till försvar för en kollega.
Andra meningen är ju korrekt.

När det kommer till det tredje skällsordet man använder så kan jag bara hålla med Staffan, det är lumpen och ett slag under bältet att tillskriva att Federley skulle vara liberal, skärpning expressen.

Anonym sa...

Hej Staffan.
Lyssnade på dej i riksdagen på tisdag.
Det avgjorde om man skall vara Centerpartist eller inte.
Hjälper inte att vara engagerad i talarstolen och på sin blogg när man inta har förstår tekniken som man talar om.
Tror det är en generationsfråga.

Vi behöver modiga yngre politiker.

Anonym sa...

Hej Staffan!

Ditt tal i riksdagen var rörande. Var det förkylning, eller mådde du verkligen lite dåligt över att avskaffa vår integritet och demokrati? Jag hoppar på det senare, ia f.

Vad det gäller "de som inte vill ha signalspaning" så har du fel. De vill nog ha signalspaning, men de vill inte ha en MASSAVLYSSNING av ALLA medborgare.

Vidare så förstår jag att det är svårt nu, när (c) har sålt ut sina grundvärderingar kring personlig integritet. Jag trodde på dig Staffan och (c), Staffan. Men ni svek.

Anonym sa...

Japp, det här är deffinitivt en generations fråga mellan de som VET hur internet fungerar och de som inte vet.

Sen att hööger blocket röstade bort sin egen liberalism gör ju inte saken bättre direkt.

Men men staffan.. vi får se i nästa val när ni har tappat tillräckligt med röster till sverige demokraterna och Pirat Partiet om ni ändrar uppfattning och vill bli liberaler igen..

Problemet är nog att ni har tappat en hel generation med röstare pga denna lag. Tråkigt men sant.

Anonym sa...

Du läser ledare som en viss annan prominent läser bibeln. Vad Expressen skriver (klicka på min signatur för att komma till artikeln) är

"Visst är det så att nätkampanjen mot Federley på sina håll bara uttrycker lumpet böghat."

Federley är ju knappast kvar i garderoben så jag förstår inte vad det kan vara för fel att skriva så.

Anonym sa...

Ja vissa kan få blått bli rött och röttbli blått.
Spottar man på en sten så blir den till slut blöt.

Tycker Staffan borde lära sig läsförståelse.

Aaron snarare upplyser läsaren om att vissa passat på vräka ur sig billig hat mot bögar under kampanjen för att stoppa FRA
För oavsett, hans sexuella läggning är fullständigt irrelevant huruvida an ska rösta ja eller nej, huruvida vi anser han sålt ut demokratin och integriteten till ett fiktivt hot, bara för att FRA ska kunna fortleva.

Verkar som försvaret vill ha denna lag för att motivera sin egen existens.

Jag tycker det var svinigt gjort av Federley, oavsett om han är bög eller inte.

Tycker faktiskt namnet federley borde bli nytt ord i svenskan, ungefär som quisling.

Anonym sa...

Staffan, det är bra att du är öppen nog att fortsätta debatten på bloggen. Tack!

Om folk attackerar Fredrick för att han är bög och på något skruvat sett försöker sammankoppla hans agerande i riksdagen med hans homosexualitet är jag beredd att försvara honom för allt jag är värd och ta bort villfarelsen att sakerna skulle vara relaterade. I sakfrågan står Fredrick och jag emot varandra, bög mot bög.

Nu har jag faktiskt inte sett det som Aaron skriver om, att nätkampanjen på sina håll "uttrycker lumpet böghat". En liten antydan på ett ställe men inget mer.

Om du vill se vilka bögargument jag själv försökte använda i min kamp för att immunisera Fredrick mot sådana som dig och partiledningen kan du gärna läsa den här mycket välskrivna artikeln på QX.se. Nu stod han inte emot partipamparnas morötter och piskor trots min envisa personliga uppvaktning och han tappade förmodligen sina personröstare som utgjordes till stor del av väldigt liberala stockholmsbögar.

Du kanske bör fundera på vad din skuld är i det hela? Du är ju en av dem som beslutade offra Federley, eller bör ha förstått att så skulle bli fallet, även om ni väl bör ha övertalat honom om att det skulle bli tvärtom. Men tydligen var det viktigt för dig att ansluta hela folket till en statlig avlyssningscentral och kopiera in deras liv på nätet till en myndighet.

Anonym sa...

Wikipedia: "Quisling andra världskriget en vanlig internationell benämning på en landsförrädare, speciellt på någon som samarbetar med ockupationsmakten, en kollaboratör.

Ordets ursprung är den norske politikern Vidkun Quisling (1887-1945) som övertog regeringsmakten i Norge under tyskt beskydd i samband med Tysklands invasion 1940."

"Federley är sedan den 18 juni 2008 internationell benämning på en person som vill avskaffa den personliga integriteten och demokratin.

Ordets ursprung är den svenske politikern Fredrick Federley som, tillsammans med många i den s k Alliansen, deltog i att under kuppartade former den 18 juni 2008 avskaffa den personliga integriteten, brevhemligheten, meddelarskyddet och demokratin i Sverige".

Anonym sa...

Nej Staffan, det ar du som borde skammas. Jag har last artikeln som du hanvisar till, och kan bara konstatera att du antingen 1.) har samre lasforstaelse an en genomsnittlig lagstadie-elev, eller 2.) hyser sa stort forakt for dina valjare att du tror att du kan blaljuga hur som helst och komma undan med det.

Personligen tror jag nog att det var det senare i ditt fall. Vad spelar en liten logn for roll nar man forratt hela svenska folket?

Du och ditt pack, Staffan, fortjanar precis alla okvadingsord som ni mottar. Det finns ingen tom retorik som kan andra pa den sanningen.

Avga. Nu.

Anonym sa...

Den senaste tidens avslöjanden om FRA:s nuvarande och tidigare spaning väcker många frågetecken. Det räcker inte med en "utredning". Här behövs krafttag. Kommer du och andra i centern driva kravet om en SANNINGSKOMMISSION?

/Fredrik

LeoB sa...

Staffan, läser du förslagen i riksdagen lika illa som du läste Expressen-artikeln? Och hur läser du kommentarerna här eftersom du inte svarar. Det är väl bara att helt enkelt medge att du missuppfattat helt och hållet. Eller?

Anonym sa...

Var böghatet håller hus vet jag inte, jag lyckades läsa 600 kritiska kommentarer på Federleys blogg utan att få korn på att han är bög. Men så tittade jag inte efter hänvisningar till hans sexliv heller.

Jag såg dig på TV stå i talarstolen och säga att du BRINNER för privat integritet...MEN... och jag tyckte faktiskt du såg ut att skämmas, som om du mycket väl visste att du talade mot bättre vetande men inte kom dig för med annat. Och hoppades att ingen skulle märka det.

Kontrollinstanserna kommer aldrig att neka FRA någonting, de kommer bara att stå bredvid och säga ja. Det vet du, eller hur?

Skulle vara intressant att veta hur man lyckades övertala just dig att rösta för den här lagen?

Anonym sa...

Du imponerade inte precis i debatten som föregick kuppen. Darrigt, undvikande svammel om fiender som inte gick att definiera och man bara kunde tolka som att du satte punkt för friheten i Sverige utan anledning. Alla gester om kontrollinstanser är spel för gallerierna. Det vet du lika väl som jag och alla andra kritiska röster. Jag är fortfarande skyldig tills bevisad oskyldig genom den mekaniserade statskontrollen i den nya Demokratiska Folkrepubliken Sverige. Och detta helt utan anledning. Jag spottar på dig och hela ditt liv. Jag spottar på den släkt som har frambringat dig.

Magnus sa...

Jag har också läst igenom hundratals kommentarer om Federley och inte förräns genom den här bloggen fått veta att han är bög, ingen har helt enkelt ens antytt det. Så att försöka dribbla bort korten genom att säga att hatet mot Federley beror på att han är bög är patetiskt.

99% verkar inte bry sig det minsta vem han har sex med, däremot att han röstade mot sin övertygelse och sålde ut demokratin när Maud lät partipiskan gå, det skapar politikerförakt.

Nu tycker jag visserligen att det varit för lite fokus på alla övriga som röstade ja till lagen. Ni sålde alla ut en viktig grundpelare inom demokratin och bröt mot FNs deklaration om mänskliga rättigheter efter bara några timmars betänketid.

SKÄMS TAMEJFAN!

gardebring sa...

En mycket märkligt tolkning av Aarons artikel får jag säga. Däremot håller jag med om att många kommentarer och bloggar på nätet just nu är plumpna och osakliga. Så har å andra sidan ett mycket stort antal människor utsatts för ett oerhört och oförlåtligt svek och det är klart att kraftord då ligger nära till hands. Jag tycker att det är olyckligt, okonstruktivt och plumpt. Men jag förstår samtidigigt att folk är vitglödgat förbannade. Det är jag också, men jag klarar av att hålla mig borta från den typen av angrepp, då det bara är dumt och onödigt. Jag tror att både Fredrick och Annie har gjort en insats och kanske trodde de, i sitt trötta och utmattade tillstånd, som partipiskan som bland annat du stått för, lett in dem i, att det var gott nog. Mer kritik borde riktas mot (c):s rikstadsgrupps ledning än mot dess medlemmar. Er inställning till FRA-lagen har inget stöd utanför riksdagsgruppen och det vet du.
Staffan, det är nog dags att du inser att det här var ett kopiöst misstag, både från alliansen och speciellt från centerpartiets väljare. Centerpartiet har sedan innan valrörelsen 2006 profilerat sig som det nya liberala partiet, efter att folkpartiet började trampa lite väl taktfast... Allt detta förtroende spolade ni raskt ner i vasken den 18 juni. Jag tror fortfarande inte att du har förstått hur arga människor är, hur frustrerade människor är. Överallt omkring mig pratar människor om detta. Människor som ALDRIG pratar om politik. Det handlar inte bara om några nätbloggande liberaler som inte fattar nåt... Folk är förbannade helt enkelt, och det med rätta.
Det spelar ingen som helst roll att ni pratar om "rättssäkerhetsgarantier"! Svenskarna må vara vana att bli styrda och kontrollerade men det verkar som att det här var att gå för långt. Att hela svenska folket blir inkopplade till en gigantisk spioncentral verkar helt enkelt inte accepteras.

Överallt omkring mig pratas det nu om kryptering och anonymisering. På min MSN-lista har plötsligt ett tiotal personer börjat kryptera sin kommunikation (tidigare var jag ganska ensam om att ha detta igång). Folk pratar på mailinglistor hur man krypterar sin epost och hur man anonymiserar. Säkerhetsbranschen får gulddagar visst, men hur effektiv tror du polisen blir på att ta fast brottslingar (efter domstolstillstånd) när alla plötsligt krypterar sin trafik? Det här förutspådde jag (och många andra) var precis vad som skulle hända om lagen klubbades, och se! Vi fick rätt. Lagen skjuter hela det svenska rättsväsendet i foten. Grattis!

Dessutom, att påstå att det handlar om att vi "inte vill ha signalspaning" är ett billigt sätt att komma undan sakkritiken. Det är mycket möjligt att vi behöver signalspaning. Men inte genom att koppla in hela befolkningen till en av FRA ganska godtyckligt hanterad superdator och genom ett lagförslag som blivit så genomsågat av alla remissinstanser så vi sällan sett dess like.

Nu har http://centeruppropet.se/ startats. Det är ett bra initiativ som jag välkomnar. Jag själv röstade på centerpartiet i senaste valet, i villfarelsen att det som stod i partiprogrammet var den politik som skulle föras.
Det kommer inte att hända igen om inte (c) ändrar åsikt i den här frågan. Kanske kan något räddas från den rykande högen av centerpartiets forna liberalism?

Och så en sista grej till er som läser detta. Glöm inte bort att socialdemokraterna inte är ett alternativ. Det är deras lag från början, och notera väl hur ledande socialdemokrater vägrar prata om saken. Jag har också sett några prata om sverigedemokraterna, vilket på det hela är särdeles skrämmande och visar på en stor brist på förståelse. Att först kritisera ett förslag som kränker vår integritet, och som resultat rösta på ett parti vars våta dröm är att ha koll på medborgarna och sortera folk från folk är inte en särskilt logisk slutledning..

Flashman sa...

"Heder åt Fredrick och Annie som gav röst åt bloggkritiken"!!!?

"...Camilla Lindberg som jag inte känner, som i sista minuten tog ställning för ett nej..."!!!?

Varför skriver du inte rent ut att Oceanien alltid varit i krig med Eurasien?

Det är alldeles för tidigt att ens försöka skriva om historien i detta fall. Alldeles för många har just dessa händelser i färskt minne och Centerpartiet lyckas ju inte ens tysta bloggande Strixmedarbetare!

Effektiv censur och våldsmedel, eller åtminstone en starkare förankrad rädsla bland folket måste komma först. Därefter kan mer drastiska omskrivningar av näraliggande historia bli effektiva. Förhoppningsvis når ni aldrig dit.

Det är meningslöst att påpeka att det är du som borde skämmas. Hade du förstått vilket politiskt självmord du och dina gelikar begått hade du ju inte skrivit ditt ursprungliga inlägg. Ni har inget förtroende kvar bland de som en gång var era väljare.

Att du tar det till en ny bottennivå gör egentligen vare sig från eller till.

L. O. K. Ejnermark sa...

Staffan Danielsson, det är du borde skämmas! Hur klarar man av som människa att blåljuga mänskligheten rakt i ansiktet?

Du ljuger om FRA. Du ljuger om Centerpartiet. Hur orkar du?

Anonym sa...

Jag kan helt plötsligt känna sympati med dig om det är så att du har missförstått FRA-lagen på samma sätt som du missförstått Expressens ledarsida (som du skulle kunnat länka till kanske...).

Det problem vi fd centerväljare har med Centern är att ni, och framförallt Federley Och Annie Johannson, gick till val på att stå upp för den personliga integriten (i skrift, i form av ert öppenhetsmanifest). Ni har misslyckats kapitalt med detta vallöfte i och med ert agerande kring FRA-omröstningen.

Anonym sa...

So? Vad är osant? Enligt egen utsago och offentlig dokumentation ÄR Federley bög och ljuger gör uppenbarligen både du, han och hela resten av ert parti.

Jag skulle vara VÄLDIGT försiktig med vad jag skrev för ord om andra om jag var en liten centerpartist i det här läget. Ni har visat att ni skiter på svenska folket (och resten av världens befolkning; visste du att de också kandrabbas av er idiotlag?), ni har en kommunikationsansvarig, Lena "jag jobbar hellre för Securtate" Forsman, som försöker hämnas på en obekväm bloggare genom att ta bort hans försörjning, så allt som kommer från er kommer för aöötid att klinga utan någon som helst substans.

niklasp sa...

Centerpartiet har ljugit för och spottat på sina väljare.

Centerpartiet har avvecklat brevhemlighet, källskydd och allt vad personlig integritet heter i det här landet.

Klart folk blir förbannade.

Det är du som skall skämmas!

Anonym sa...

Du borde tänka på en sak gällande personliga påhopp mot Federley: Det är du och de övriga i centern som inte ursprungligen sa att ni skulle rösta emot FRA, som med partipiskan har knäckt Federley och Johansson och gjort dem till hycklare, lögnare och än värre quislingar än er själva.
Om du hade viljat stötta dem, skulle du gjort det medan de andra i centern mobbade dem. Är du inte medveten om att du har förstört deras politiska karriärer?
Det är inget jag tycker synd om dem för, inte efter vad de gjort. Men det är däremot något du borde skämmas över.

Vill du läsa några ypperligt bra kolumner om FRA och er landsförrädare förresten, så gå in på min blogg. Jag har skrivit om det varje dag sen det stora sveket.

Mary X Jensen sa...

Signalspaning JA - massavlyssning NEJ. Svårare än så är det inte.

Jag tycker att det är fullständigt uppåt väggarna att ge sig på enskilda riksdagsmän. Annie, Federley, Karl Sigfrid gjorde vad de kunde. Att agera i en grupp där ingen lyssnar och taktiken tar över för att man ska få sin vilja igenom, är inte lätt för att inte säga, det är omöjligt.

Min förhoppning är att riskdagsmän i fortsättningen tar itu med sin roll - att fatta egna beslut. Partierna har för stort inflytande i riksdgaen idag. Många skäms säkert och det finns ingenting som säger att de kommer att finna sig i det här i fortsättningen.

Spaningslag - JA. Massavlyssning - NEJ.

Emil Stenström sa...

Du borde fanimej skämmas.

Anonym sa...

Och plotsligt blir tigande och hukande folkpartister de stora hjaltarna. Lattkopt att trycka pa nej knappen utan att informera nagon sa att forslaget anda gar saker igenom. Fanigt med denna tavlan om vilket parti som la fram forbattringsforslagen. Ok om det var folkpartiet / gor det lagen battre eller inte?

Anonym sa...

Min rekommendation är att ingen kryssar för dig till nästa personval. Kan inte säga något som du har tillfört Sverige utan du har bara varit en belastning. Man kan hoppas att bloggarna minns när det är dags för nästa val. Slipper man dig i riksdagen i alla fall.

Unknown sa...

Inte försent än för dig att gå med här.
http://centeruppropet.se/

Anonym sa...

"Jag har också sett några prata om sverigedemokraterna, vilket på det hela är särdeles skrämmande och visar på en stor brist på förståelse. Att först kritisera ett förslag som kränker vår integritet, och som resultat rösta på ett parti vars våta dröm är att ha koll på medborgarna och sortera folk från folk är inte en särskilt logisk slutledning."

Tyvärr, Staffan Danielsson, men hur mycket du än önskar att Sverigedemokraternas "våta dröm" vore att "ha koll på medborgarna och sortera folk från folk" är det inte sant. Sd vill harmonisera Sveriges invandringspolitik med våra grannländer Norge, Finland och Danmark samt återgå till den assimileringspolitik som Sverige förde med stor framgång fram till 1975. Sd:s invandringspolitik är mjukare än de danska socialdemokraternas.

Och vad gäller FRA-lagen tycker i alla fall partiledningen så här:

http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=1010
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/06/17/utvecklingen_gar_fra_mat

Sd har alltså samma inställning som SAP och VPK, alltså att man inte är principiellt emot lagen utan bara lagen i dess nuvarande form. Däremot är vi många sd-väljare som hoppas att sd byter uppfattning i frågan till kommande valrörelser och blir likt miljöpartiet och piratparitet helt emot FRA-lagen.

Anonym sa...

Vad ser DU i spegeln, Staffan?

En lögnare?

En lögnare som medvetet misstolkar kritiska tidningsartiklar?

En lögnare som medvetet offrade Federley?

En lögnare som på ett utstuderat vis propagerade för massövervakning och som med en atombombs effektivitet utraderade allt liberalt stöd till (C)?

Det är nämligen vad jag ser när jag ser dig.

/Jonas

Magnus sa...

@ tobias lindgren

SD verkar ha lite svårt att vet vilket ben de ska stå på för här uttalar de sitt stöd för FRA-lagen

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/06/17/utvecklingen_gar_fra_mat#comments

Men jag förstår dem, det är klart att de vill ha total övervakning av medborgarna under förutsättning att de har kontroll över det hela. I dagsläget däremot är de rädda för att själva bli övervakade.

Det här påvisar också en mycket obehaglig aspekt av övervakning, SD går starkt frammåt och vi vet inte vilka partier som sitter vid makten imorgon. Inte ens idag har vi ju äkta demokrater i riksdagen.

Magnus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Ingerö sa...

frågor till dig, Staffan

1) Vad har du för stöd för påståendet att Aaron skulle vara homofob?

2) Vad har du för stöd för påståendet att han skulle vilja hålla sig väl med folkpartiet?

3) Hur kommer det sig att du är så bekymrad över Fredricks väl och ve när det är du och din riksdagsgrupp som piskat honom till lydnad?

Tills du på ett trovärdigt sätt besvarat dessa frågor är det du som borde skämmas dina spionerande ögon ur dig - och i övrigt hålla käften.

Anonym sa...

Har du läst artikeln du refererar till? I den beklagar sig Aaron Israelssons över andras homofobiska uttalanden. Din rubrik är obehagligt insinuant och totalt felaktig.


Ursäkta om jag upprepar vad andra kommentatorer skrivit men det är viktigt att du inser att du inte kan komma undan med att förvränga Aarons ord.

Du borde skämmas över dessa ohederliga retoriska grepp. Det enda jag skäms över är att jag inte motarbetat FRA tillräckligt.

Det är bedrövligt att se hur Sverige börjar utmålas som Storebror i resten av Europa.

Anonym sa...

1) lär dig läsa!
2) Har man nyligen röstat för och drivit igenom en lag om massavlyssning har man knappast rätt att anklaga någon annan för något, någonsin.

Finns det någon som bör skämmas så är det du!

Anonym sa...

Vi har blivigt Europas Skamfläck.

Tack freddan om du ändå bara vore en feg bög så hade det nu varit bra.

Såna som er kan väl inte ens klassas som däggdjur.

Anonym sa...

Är du helt dum? Seriöst, ett tag trodde jag verkligen att centernvar ett parti att rösta på io nästa val. Men helt uppenbart har ni ju riksdagsledamöter som inte kan läsa enkelt text!

Peter sa...

Har du läst igenom Expressenartiklen en gång till nu och inser att du var fel ute?
Expressen och Israelsson kunde gott få en ursäkt!

Anonym sa...

Total avlyssning av alla svenskar så att staten vet vad alla säger och tycker. Eller så att vi åtminstone inte kan utesluta att storebror lyssnar.

Sedan kryddas det med represalier mot alla som trots allt vågar vara kritiska. Kontakta deras chef och försök få dem sparkade, yttrandefrihet vad är det?

Förneka av fakta och hävda motsatsen även när man motsäger sig själv (Doublethink).

Vilket samhälle får vi då Staffan? Hur många steg har vi kvar innan vi har Orwells 1984? Finns det något som Centern inte redan har gjort den här veckan för att ta oss dit?

Jag använder en anonym signatur nu men kommer jag ändå att bli spårad? Kommer ni att kontakta min VD också och försöka få mig sparkad som ni gjorde med Richard Slätt?

Är det här Sverige eller Kina?

Anonym sa...

Inte visste jag att läsförståelsen var så dålig i Sverige att den till och med brister i riksdagen. Inte konstigt FRA-lagen gick igenom om våra riksdagsmän inte ens förstår en enkel ledartext.

Vi måste bli av med partisystemet nu. Det är uppenbart att det leder till att okunniga människor som är bra på att skaffa kompisar inom ett parti fyller upp riksdagen.

Elin sa...

Staffan Danielsson!

Du ska ha heder för EN sak: att du till skillnad från de allra flesta borgerliga riksdagsledamöter som röstade igenom FRA-lagen inte gått undan och gömt dig, utan att du vågar diskutera frågan på din blogg.

Du vågar också publicera kritiska kommentarer på bloggen vilket många bloggande riksdagsledamöter inte vågat göra. Jag vet exempelvis att förre LUF-ordföranden, numera ja-röstaren, Fredrik Malm filtrerat bort flera kritiska inlägg på sin blogg för att framstå i bättre dager.

Så till själva sakfrågan: att du inte inser, eller ens funderar kring, att en avlyssning av alla människors kommunikation inte är förenligt med fundamentala liberala värderingar visar att du inte förstått själva grundkärnan i vad liberalismen står för.

Så till den fråga som verkar engagera dig mest, en Expressenskribent och allmänhetens upprördhet över Fredrick Federleys och Annie Johanssons agerande:

Förstår du verkligen inte vad den upprördheten beror på?

Eller försöker du bara skydda Fredrick och Annie?

Låt mig då förklara för dig: Fredrick och Annie har, till skillnad från dig, byggt grunden till sina politiska karriärer på att ha en mycket hög medial profil i integritetsfrågor.

Om man då som politiker på ett så enkelt och lättvindigt är beredd att sälja ut sina grundläggande principer för några kosmetiska förändringar för att försöka rädda sin karriär så kanske du också inser att besvikelsen och upprördheten är stor både bland allmänheten och de väljare som valde att personkryssa dem.

Att Fredrick och Annie dessutom försökte dupera väljarna genom ett ovärdigt medialt spel i Riksdagen gjorde saken än värre.

Att Riksdagen, landets högsta beslutande organ, inför ögonen på allmänheten reducerades till ett politiskt teaterspel där Fredrick och Annie totalt självupptaget talade om att "se sig själv i spegeln", Fredrick snyftande pratade om sin mamma och "frågade ut" Försvarsministern var både ovärdigt för Riksdagen och en grov underskattning av allmänhetens förmåga att genomskåda vad som egentligen pågick.

Nu gjorde Fredrick och Annie (och hela Centerpartiet) emellertid en ENORM missbedömning av de politiska konsekvenserna av ställningstagandet.

Fredrick och Annies politiska karriärer är helt slut. De kommer att åka ur Riksdagen 2010, och jag tror att du innerst inne inser det också.

Centern kommer att återgå till 2% av rösterna i Stockholm och det är precis det som Expressen-artikeln "Stureplanscentern kraschar" syftar på.

Staffan Danielsson, läs artikeln en gång till. Den pekar ut allt det som gick snett för Fredrick och Annie i FRA-frågan.

Anonym sa...

Heder åt Fredrick och Annie som gav röst åt bloggkritiken och därmed satte frågan på dagordningen med nu känt resultat.

Att vi fick lagen iaf eftersom trycket på dem blev så stort att det dukade under och röstade ja.

Och detta är du stolt över. Verkligen. Fantastiskt.
Som liberal är jag mycket ledsen över hela FRA debaklet. Liberalismen som länge har varit utdöende i Sverige, är nu helt och hållet död.
Tilltron till demokrati har fått sig en allvarlig törn av FRA-lagen. Att ni inte kan se det?

Anonym sa...

Jag får väl passa på att tacka Staffan Danielsson för att du har övertygat mig om att jag aldrig ska rösta på Centern igen.

/joj, f.d. Centerväljare

Hans sa...

Det finns väl här inte så speciellt mycket att tillägga Staffan. Jag vill bara trycka lite extra på en mycket viktig punkt.
Du får nämligen inte under några omständigheter tro att ovanstående kommentarer inte är representativa för det svenska folket. Jag förmodar att den enda anledningen till att du inte ger upp och försvinner från nätet med svansen mellan benen är att du tror att vi som kommenterar är ett fåtal extra högljudda datanördar som inte talar för det svenska folket. Jag kan förstå att du klamrar dig fast vid den bilden men den ÄR verklighetsfrämmande. Det du gjorde ÄR oförlåtligt och det hjälper inte att du vränger på lite ord såhär i efterhand. Vi som ventilerar vår besvikelse och sorg här är inte ens toppen på isberget av alla de svenskar som föraktar dig och dina kollegor för den krigsförklaring som ni i onsdags levererade mot Sveriges befolkning. Har du kollat upp hur många nya medlemmar som piratpartiet fick nu i dagarna? Antalet är fyrasiffrigt och nu pratar jag bara om folk som gjort det aktiva valet att ansluta sig till och bli medlemmar i ett enfrågeparti bara på grund av ert förräderi. Jag ber dig Staffan, syna mitt påstående. Kolla uppgifterna på egen hand om du inte tror mig. Hur många fler än de nya partimedlemmarna tror du det är som kommer att rösta på detta enfrågeparti så fort dom får chansen, Staffan? Kryp ut ur din låtsasvärld och SKÄMS! Om du har någon skam i kroppen så SKÄMS som du aldrig har skämts förr!

Anonym sa...

Nämen snälla rara söta...

Grundläggande läsförståelse var väl nåt man fick lära sig i grundskolan?

Jag har inte mycket att tillägga till ovanstående kommentarer. Dom träffar väldigt bra.

Det här är pinsamt. Riktigt riktigt pinsamt. Jag skäms. För din skull.

För du verkar inte ha vett att göra det.

Anonym sa...

Jag kan inte säga annat Staffan att jag kan förstå dig...

Ibland, (till 100% i berusat tillstånd), har jag skrivit nåt inlägg nånstans som jag dagen efter ångrat....
Jag kan inte tänka mig att detta inlägg från dig skulle kunna vara ett sunt/nyktert inlägg varken med tanke på vad Expressenartikeln verkligen säger...eller att du fortfarande anser att du gjort nåt bra i riksdan häromdan...

Då jag idag har lärt mig att aldrig säga nåt när jag inte vet vad jag säger så hoppas jag att du tänker efter o ber om ursäkt för vad du gjort OCH sagt dom sista dagarna för detta svammel slår det mesta...

SKÅL!
Hallén

måns sa...

Staffan "blubb" Danielsson skrev:

"Ryktet säger att folkpartiet ligger bakom förbättringarna som genomdrivits av lagen. Varifrån kommer detta rykte, Aaron?"

Detta illasinnade rykte kommer från ett pressmeddelande av Erik Ultenhag (fp):

"Vårt förslag till de andra allianspartierna blev att FRA-förslaget skulle återremitteras till utskottet och att riksdagen bland annat skulle fatta beslut om att..."

"... Med de tillägg som allianspartierna blev eniga om i går kan vi konstatera att folk-partiet sent i processen lyckades få in ett antal integritetsskyddsförbättringar som möter mycket av den kritik som riktats mot förslaget."

http://folkpartiet.se/FPTemplates/ListPage____75609.aspx

Staffan sa...

Homofoben är väl du, Staffan Danielsson, som opåkallat drar upp Federleys sexualitet i sammanhanget. Expressen ledare gjorde det inte.

Din insats för avlyssning kommer att vara det du blir ihågkommen för. Var det för att du insåg det som du lät så gråtmild i kammaren förra veckan? För att du insåg att du egentligen offrade dina principer på det politiska fulspelets altare, som Federley och Johansson? Eller hade du inga principer till att börja med ens?

Anonym sa...

Staffan Danielsson har nu, nästan 2 månader efteråt, ännu inte inkommit med en förklaring till sitt förtal av Israelsson. Typiskt politiker. Ljuger utan att tveka.

Eller så kanske han läser bloggar på fyllan och därför missförstår.

Staffan, vakna upp och svara på kommentarerna, din fega usling.