Förbifart Söderköping (E22) får inte försenas
mer
Någon mil söder om Norrköping passerar
Europaväg 22 genom Söderköping och över Göta Kanal.
Vägen är starkt trafikerad. På grund av många
trafikljus genom staden och de många broöppningarna sommartid uppstår ofta
mycket långa köer och trafikproblem, till stort förfång för alla trafikanter
och lokalbefolkning och turister och butiksägare m fl.
Stora delar av östra Östergötland påverkas
starkt negativt av den ohållbara trafiksituationen i Söderköping. E22 utan
trafikstörningar kommer att gynna näringsliv och sysselsättning i regionen och
göra Söderköpings och Valdemarsviks kommuner än mer attraktiva för pendlare och
turister.
Samhällsnyttan för vägprojektet är stor. Den s
k nettonuvärdeskvoten är +2,3 vilket är bra.
Redan för 20 år sedan började planeringen för
att leda E22 förbi Söderköping. Efter många turer inbegripande ett båtlyft har
projektet nu landat i en akvedukt under Göta Kanal.
I transportplanen för 2014-25 skulle
byggstarten, med ett båtlyft, ske 2017 och vägen vara klar 2020.
Vid ett informationsmöte i Söderköping nyligen
var bedömningen från de som projekterar från Trafikverket att byggstart kan bli
2021 och att vägen kan vara klar 2023/2024.
Med en viktig reservation. Att detta kommer att
bekräftas i den nya transportplanen för åren 2018-29.
Förhoppningsvis kommer Trafikverket att ge
Förbifart Söderköping hög prioritet så att det som faktiskt är möjligt också
tas in i transportplanen.
I sista hand är det dock regeringen som äger
frågan.
Det finns en oro i regionen för att
konkurrensen med andra stora infrastrukturprojekt kan riskera att försena
Förbifart Söderköping ytterligare. Detta skulle vara mycket olyckligt.
Därför ställer jag denna interpellation till trafikminister
Anna Johansson, så att ministern förhoppningsvis kan stilla denna oro.
Söderköpingsborna och regionen har redan väntat länge nog.
Är det trafikministerns bedömning att Trafikverket
och sedan regeringen kommer att med hög prioritet ta in Förbifart Söderköping i
transportplan 2018-29 så att den nu vid samrådsmöten presenterade tidsplanen
kommer att kunna hållas?
Staffan Danielsson
Riksdagsledamot (C
Jag har arbeteta för att ställa en interpellation en tid. Edvard Hollertz ledare i Norrköpings Tidningar fick fart på mig
Söderköpingscentern med Magnus Berge i spetsen arbetade mycket hårt med denna fråga när man ledde kommunen. Grunden till min interpellation är löpande kontakter med Magnus. Även Jenny Ek (C) från Valdemarsvik har legat på m fl.
Tillagt 13 dec; Edvard Hollertz skriver ytterligare en tänkvärd ledare i NT idag.
1 kommentar:
En språkanmärkning: Akvedukt (lat. aquæductus, vattenledning). Dvs det är Göta kanal som kommer att gå i akvedukten, över E22:an.
Skicka en kommentar