onsdag, januari 09, 2013

Ög-förslag i riksmedia om Centerprogram!

Så här skrev jag på facebook ikväll, och jag menar det verkligen:

""Spännande politisk debatt i Centerpartiet. Våra sakfrågor diskuteras i både Aktuellt 21 och TV4nyheterna 22. Om partistyrelsen landar det här rätt, vilket jag tror, kan programgruppens djärva sätt att ta ut svängarna faktiskt ha vitaliserat hela Centerpartiet. Och jag menar att Centerpartiet ska rymma både mer renodlade liberaler och mer socialt inriktade liberaler, stämman är den som lägger fast kursen!"

Och jag gjorde igår detta blogginlägg om Östergötlands arbetsmaterial om idéprogrammet.

Jag uppdaterar fortlöpande sedan den 21 dec press- och andra röster om vårt idéprogram. Mycket intressanr för den intresserade, faktiskt!

Igår dominerade Centerpartiets sakpolitiska diskussioner, och en del spekulationer, riksmedia, inte minst efter det att Östgötacentern på sin hemsida lagt ut sitt nuvarande arbetsförslag till partiprogram. Länkarna till olika medier framgår nedan av detta urklipp från bloggsidan "Några pressröster..


Tillagt 8 jan: Riksdagsledamot Ola Johansson (C) skriver i Hallands Nyheter. Han föredrar begreppet decentralisering före federalism och kritiserar programmet som för långtgående, men tycker i övrigt att programmet är bra och markerar mot SD. I Östran i Kalmar län skriver Peter Akinder om uttalanden i olika riktning inom Centerpartiet. Yngve Sunesson gör i Hallands Nyheter analysen att debatten kan stärka Centerpartiet om partistyrelsen hanterar frågan rätt! (Jag delar helt hans analys).
Håkan Boström skriver intressant i DN om "Liberalismens många ansikten", med anledning av Svante Nycanders artikel den 7 jan. Centerpartiet i Östergötland ger sina medlemmar chansen att ge synpunkter på ett bearbetat programförslag (se t ex min blogg) som i Aftonbladet naturligvis beskrivs i mer laddadade termer. Aftonbladets skickliga journalist Elisabeth Marmorstein har snabbt gjort en jämförelse om vad som skiljer Ög-förslaget mot programgruppens. SVT Nyheter (Aktuellt) gjorde dels ett inslag med en rundringning till alla distriktsordförande som alla var emot något i programmet (inte så underligt) samt intervjuer från Skåne med, tycker jag, balanserad kritik samt med avståndstagande från några förslag av Anders W Jonsson (Det gjorde ju Annie redan för någon vecka sedan). TV4-nyheterna kl 22 hade ett reportage från Östergötland mm.

Tillagt 9 jan. I Expressen en begynnande öppning mellan Per Ankersjö och Östergötland, hoppas jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det är onödigt att "markera mot SD". Bättre att helt enkelt göra som dig och arbeta för en human och fungerande flyktinpolitik.

Snömoset som brukar följa av politiska markeringar ser jag som den enskilt största anledningen till att folk har tappat förtroendet för invandringspolitiken och röstar på SD.

Genom att följa dina tankar om invandringspolitiken skulle man få en bättre invandringspolitik och därigenom äver återupprätta förtroendet för den bland gemene man.

Thespis sa...

Det gläder mig att läsa att idén om Månggifte tydligen inte ska med i programmet. Jag började annars fundera på en sketch till någon revymakare: "Livs- eller nattpussel i Centerpartiets Sverige". Jag förutsätter att i dessa jämlikhetens dagar skulle både män och kvinnor få ha flera makar/makor.

På TV har jag sett att i afrikanska länder där månggifte praktiseras, har kvinnorna varsin hydda som mannen ambulerar emellan. I ett annat tv-program var det reportage från mormoner i USA som också utövar polygami, och där var det ungefär samma system fast då bodde kvinnorna i samma hus men hade varsitt sovrum (med dubbelsäng). Den amerikanske mannen hade "faktiskt också ett eget sovrum för ibland ville han vara ensam". Om den afrikanske mannen också hade det uppfattade jag aldrig; det sas nog inte.
Hur som helst min sketch gick ut på att Gittan och Pelle försöker hitta en natt då de kan träffas, de har ju också plikter mot sina andra makar/makor plus att det inte är så att alla Pelles fruar är gifta med exakt samma män... Det är inte ett kollektiv, utan Gittan kanske är gift med Pelle, Kalle, Lasse och Robban. Pelle är förutom Gittan gift med Stina och två andra damer. Stina delar visserligen Pelle med Gittan och två till, MEN hon är inte gift med Gittans andra män, utan med Bosse, Stefan och Lennar - förutom Pelle. Här gäller det att få ihop schemat samtidigt som man tar hänsyn till tjänsteresor, sjukdomar, barn och annat, förutom avund- eller svartsjuka för 'du har inte lika mycket tid för mig som för dina andra fruar' .... Hur som helst så blev det för komplicerat för att jag skulle klara ut att skriva en lämplig dialog eller sketch, men det är fritt fram för vem som vill att använda idén i ett revynummer på nästa Centerstämma eller vid något annat lämpligt tillfälle.

Anonym sa...

Håller med föregående Anonym.

Jag hade varit fortsatt ovetande om sakernas tillstånd i Sverige (såg/läste rätt lite nyheter före valet) i trygg förvissning om att Sverige har pragmatiska politiker (kan bara skylla på att ha varit utomlands i många år) om det inte blivit ett sådant otroligt rabalder då SD kom in i Riksdagen. Jag läste artiklar/statistik/utredningar och förfasade mig över hur litet jag visste.

I ett helt år väntade jag på att något parti i sjuklövern skulle gå ut med vad jag själv insett, men icket då! Den misslyckade migrationen och integrationen fortsätter och det förstnämnda ökar! I tider av ekonomisk turbulens i Europa som det bara var en tidsfråga innan det skulle nå hit (vilket det nu gjort med besked) och lök på laxen var det ideliga "markerandet mot SD".

De värsta idiotierna är nog de om att någonting är SDs fel. Det är för faen alla sju som står för precis den biten och SD är det enda partiet i riksdagen som har absolut 0 delaktighet i att delar av samhällsfunktionerna har hostat och hackat väl före höstens varselvåg började.

Vartenda parti av de sju är delaktiga i ett gigantiskt feltänk i vad "generös och human" asylinvandring med anhöriga ska innebära i praktiken. För att inte tala om den totala felbedömningen av "hotande arbetskraftsbrist pga pensionsavgångar".

Och nej, den ende invandrare som möjligen kan få mig att känna att mitt arbete är hotat är typ en välubildad indier/kines. Däremot ogillar jag starkt att skattevägen bidra till ett stort ekonomiskt haveri.

Anonym sa...

Jag igen. Sorry!

Mina enda tankar kring rabaldret kring idéprogrammet är att mitt politikerförakt bara växer. Visst, det finns vettiga också, men de rosa visionärerna av alla slag tillåts stjäla alltför mycket kraft från faktiskt arbete som har med verkligheten idag att göra. Visionära lyxvaror ska åka längst bak i bussen tills det blivit ordning på 'torpet'.