onsdag, juli 08, 2009

SEP eller Patria - pansarterrängfordon

Så här presenterar Ny teknik de två konkurrenterna om försvarets stora order, som nu föreslås gå till finska Patria (113 fordon, 2,8 miljarder kr):

Fakta Patria AMV (Armored modular vehicle). 8x8 eller 6x6-hjulsdrift. Stridsvikt 26 ton. 1200 vagnar sålda, bland annat till Polen, Sydafrika och Förenade Arabemiraten.
Aktiv tjänst i Afghanistan och Chad. (Jodå, jag åkte en del med den i Mazar).

Fakta Hägglunds Sep (Splitterskyddad enhetsplattform). Branschunik, avancerad elhybrid. Anpassad för aktivt pansar. Utvecklad sedan 1994 av Försvarets Materielverk (avhoppad), Hägglunds, Storbritannien (avhoppad) och Hägglunds moderbolag BAE Systems. Årets stridsfordon 2008” enligt industrikonsulten Frost & Sullivan. Stridsvikt 27 ton

Alltså, Patria bygger på beprövad teknik, är färdigutvecklad och i användning. SEPen bygger på ny teknik, är under utveckling och flera samarbetspartner har hoppat av.

Regeringens instruktion till försvaret är att köpa mer beprövad teknik, och inte delta i utvecklingsprojekt lika ambitiöst som förr.

Det som talar för Patrian är enligt ovan.
Det som talar för SEPen är att staten redan har plöjt ner någon miljard i dess utveckling, och att den närmar sig produktion.
.
Försvaret har gjort sitt val, och regeringen ska nu ta ställning. Hade frågan varit avgjord hade den inte lämnats till regeringen för godkännande. Kommer regeringens prövning att väga in det bredare perspektivet med nedplöjda utvecklingskostnader, eller gå på det beprövade och färdigutvecklade?

Jag har inte hela beslutsbilden fullt klar för mig, och frågan är komplicerad och grannlaga. Oppositionen, som vill minska försvarets årliga budget med 2 miljarder kronor relativt regeringen, vet redan att ordern borde rivas upp med Patria och gå till Hägglunds istället.

Jag ska givetvis tränga in djupare i frågan, och det ska bli intressant att på riksdagshåll följa regeringens prövning av den!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Wiseman sa...

Nja, det har missats i Sverige att Storbritanniens upphandling är tillbaka på noll. Efter att brittiska FMV utsett en vinnare visade det sig efter några månader att General Dynamics (vinnaren) inte kunde leverera enligt plan och att produkten inte uppfyllde vad den utlovat. Upphandlingen går nu om så det finns goda möjligheter för SEP igen.

Anonym sa...

Boycot Swedish products.
No Scania or Volvo lorries or buses to Finland.
No SAS flights.
No Arla products.
Boycot Vattenfall!
So....
Are you satisfied?
Protectionism has always been a Swedish habit!

Tekniker i FM sa...

Har du åkt AMV i Afg? Vad för styrka ingår du i så fall??? Det polackerna som använder sina licenstillverkade AMV i Afg. Sverige har f.n 19 st Patgb 203/202 på plats i Afg. Ang upphandlingen gäller att regeringen och riksdagen måste fatta beslut över en viss summa. Detta har ingenting med oklarheter i upphandlingen att göra.

Neutral sa...

Fakta kring AMV och SEP i den upphandling som nu har skett inom ramen för LOU:

Båda produkterna har granskats och prövats av FM och FMV under vinter/vår 09. Summan av alla tester och utvärderingar, vilka FM och FMV delar, pekar på att AMV är det bästa systemet för FM och dess soldater.

Att SEP kom med som en kandidat är ren välvilja från FMV och FM.
BEA och SEP kunde inte presentera en färdig lösning när upphandlingen startade. Detta är inte riktigt vad LOU medger....

Vi måste skilja på vad FM vill ha och vad BAE vill sälja.

Data kring de två systemen AMV och SEP som återfinns på Ny tekniks hemsida är delvis felaktig och föråldrad.

Vad menas tex med elhybrid?
SEP har motorer som driver generatorer som i sin tur levererar ström som passerar ett antal steg innan motorerna i naven kan verka. Likna det med en isbrytare. De har i dagsläget inte kunnat uppvisa några miljövinster med denna drift.

Jag hoppas att du som sitter i försvarsutskottet skapar dig en sann och riktig bild av vad systemen klarar av.

Anonym sa...

Det skulle inte vara första gången Hägglunds betalar tillbaka utvecklingskostnaderna till Sverige, är inte det beprövat om något?? Synd att de inte går tillbaka till försvarsmakten, då skulle de ju kunna vara självförsörjande och kunde lägga pengarna på helikoptern, som de har köpt från hyllan (se så bra det blev...)

Det borde inte vara fult att vara protektionist, det är man ju i de flesta andra länder. Jag är oftast stolt över Sverige, men inte just nu..

http://allehanda.se/opinion/ordetfritt/1.1182381

Staffan Danielsson sa...

tack för synpunkter!

OK, wiseman, intressant att Britterna kanske kan återvända?

Jag besökte FS17 och åkte med i deras - och en finsk Patria.

Neutral verkar stödja försvare3ts val.

Anonym sa...

Det alla tycks glömma i denna affär är att SEP är ett koncept med hjul och bandfordon. Om ett par år inser försvaret att deras 40 år gamla Pbv 302 måste ersättas. Med SEP har de redan ett system med rollmoduler, reservdelar och utbildningspaket. Det gör SEP unikt, men är svårt att framhålla som förmåga i en upphandling som gäller hjulfordon. Det är däremot något som regeringen måste ta hänsyn till.