söndag, juni 01, 2008

”anonyma” hotelser från LO – trist och allvarligt

Jag har fått ett anonymt brev från några som påstår sig vara LO-distriktet i Mellansverige. Det finns ingen referens i övrigt och ingen har undertecknat brevet. Den lilla röda rutan i övre vänstra hörnet med ett L och ett O kan vem som helst trycka dit.
Brevet påstås ha gått till ”media och grannar”, en ovanlig kombination.
Kravet är att riksdagen – och jag själv – säger nej till ”regeringens hetsjakt på den som är sjuk”.

Jag har i media hört någon ombudsman på LO försvara detta omdömeslösa och mycket trista tilltag, som tydligen faktiskt är skickat från LO. Men ingen från LO har haft kurage att skriva under brevet, och jag har inte hört någon ur LOs styrelse ta avstånd från handlingssättet.

För vad vill man uppnå, om inte att "mina grannar ska tala allvar med mig på ett sätt som jag begriper" så att jag röstar med s och går emot min egen regering. Det anonyma brevets avsändare hotar mig indirekt, och uppmanar egentligen människor i min hembygd till ”egna initiativ”…Jag har mycket goda grannar men jag känner ju inte alla i mitt postnummerområde och vad de kan ta för intryck av och hur de tolkar en anonym LO-uppmaning.

Jag har inga problem med att stå upp för regeringens politik som ger tillväxt och jobb i en värld som tappat farten, och som bibehåller en sjukförsäkring i världsklass fast med en del motiverade förändringar. Och jag diskuterar gärna detta med det fackförbund som organiserar folk ur alla partier, och med människorna i min hembygd.

Men jag reagerar starkt på det anonyma brevet från LO. Och det hade varit ännu värre om någon ansvarig LO-person hade undertecknat det här hotelsebrevet. Det borde givetvis aldrig ha skickats.

Droppen är slutligen att min hustru också har fått ett anonymt brev från ”LO-distriktet i Mellansverige”. Med rubriken ”Du som är granne till riksdagsledamot Staffan Danielsson” och med budskapet att ”ledamoten tänker försämra din sjukförsäkring och detta skickar vi till dig för kännedom”.

Min fru är illa berörd över LO-distriktets agerande, och jag har även fått sådana reaktioner från andra som blandats in på detta sätt.

LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin borde ta sitt ansvar och be om ursäkt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst är det jobbigt att få stå till svars för sitt arbete.
Det är väl bra att LO GRATIS för vidare dina åskiter och vad ditt arbete för folket lett till?

Hur kan du ha problem med att dina grannar vet vilka beslut du tagit och vilka beslut du vill ta?

Anonym sa...

Det är så här det kommer bli framöver, bäste Staffan.
Kändes det inte bra?
Jaja, du får nog vänja dig vid ett transparent liv där folk som du inte känner har koll på dig. Åtminstone efter den 17 juni.

Anonym sa...

Stackars Staffan. Det är oerhört kränkande när ens personliga integritet våldförs på, som nu har skett via LO.

Men det är ju tur att centerpartiet är en integritetens försvarare, så att ni kan få slut på liknande intrång i den personliga integriteten.

Dumma LO. Leve skyddet av den personliga integriteten!

Anonym sa...

Sanningen är den att det i breven som skickats till grannarna är lögner och skafel skrivna. Precis som alltid använder sossarna, LO och den samlade vänstern lögner och skrämselpropaganda.

Anonym sa...

Mighty Mouse: Negativa omformuleringar betyder inte lögner och sakfel, vilka lögner och sakfel tror du dig ha sett?