Lycksalighetens ö
-
Reflexioner kring svensk migrationspolitik och lite
personkryssargumentation inför valet
År 2015 var portarna till EU öppna
och 1,3 miljoner människor ansökte om asyl. Många av dessa var främst
ekonomiska migranter. Hade EUs länder, med 500 miljoner invånare, tagit ett
gemensamt ansvar hade detta varit mycket hanterligt. Men så var, och är inte
fallet. 163.000 människor sökte asyl i Sverige, och av de knappt 90.000 som
sökte asyl i något EU-land och som uppgav sig vara ensamkommande under 18 år
valde 40 (fyrtio) % att söka asyl i Sverige, med 2 % av EUs invånare.
En starkt bidragande orsak till
detta var att Sverige utöver en god välfärd och mer förmånliga asylregler
generellt också hade i praktiken upphört att kontrollera ålder för de som
uppgav sig vara under 18 år, migrationsverket godtog istället den ålder som den
asylsökande uppgav trots de utomordentligt starka incitament som fanns för att
uppge sig vara barn. Tusentals och tiotusentals vuxna män har härigenom fått
asyl som barn, personnummer som barn och placerats på boenden med barn.
Detta är en rättsskandal och det är
obegripligt att justitieombudsmannen omgående lagt mina anmälningar på hyllan,
migrationsverket har agerat korrekt enligt JO. Orsaken till att
migrationsverket begått tjänstefel, som jag ser det, är att radikala krafter i
barnläkarföreningen och advokatförbundet iscensatt en bojkott och vägrat medverka
till att medicinska ålderskontroller utfördes. Migrationsverket vek då ner sig.
När sedan regeringen i slutet av
2015 beordrar migrationsverket att åter bedöma ålder sker nästa skandal.
Socialstyrelsen låter barnläkaren, tidigare medlem i barnläkarföreningens styrelse
och fritidspolitiker (MP), Carl-Erik Flodmark, bli utredare. Eftersom
barnläkarföreningen förkastat de beprövade metoderna tand- och handledsröntgen
som alltför osäkra, trots att övriga EU-länder främst använder dem, väljer
Flodmark att istället föreslå en kombination av tand- och knäledsröntgen. Knäledsröntgen
är en oprövad metod som erfarna internationella experter avråder från, men
socialstyrelsen följer Flodmarks förslag och regeringen ålägger
rättsmedicinalverket att använda ”flodmarksmetoden”.
Flodmarks tro är att metoden ska ge
större säkerhetsmarginaler så att 16-17-åringar inte ska kunna bedömas vara
över 18 år. Verkligheten kan delvis vara den motsatta. Efter ett års
tillämpning har en second opinion i 80 fall, av ledande tyska experter,
visat att hälften av bedömningarna kan vara fel, dvs att i 40 fall kan ungdomar
felaktigt fått avslag trots att de var under 18 år. Metoden tillämpas alltjämt,
JO anser inte att detta behöver granskas, obegripligt nog. Jag har gjort en KU-anmälan mot tre ministrar om regeringens ansvar i dessa rättsskandaler.
Mitt eget engagemang, som
riksdagsledamot och centerpartist, började med en helsida på DN Debatt i april
2012, där jag sakligt argumenterade för att Sverige likt andra länder, av
rättssäkerhets- och rättviseskäl, måste kontrollera ålder på asylsökanden, när
den är tveksam. Jag står fullständigt för artikeln än idag, och anser mig ha
fått helt rätt. Reaktionerna då var dock starka, jag beskylldes för att fiska i
grumliga vatten och vara främlingsfientlig, typ. Jag är en varm humanist,
ingenting annat, men så var tidsandan och debattklimatet då. Tyvärr kletar sig
även felaktiga beskyllningar gärna fast och många torde alltjämt bära på
vanföreställningar om mig, vilket är oerhört tungt.
Sverige har ju gjort en enorm välfärdsresa
från 1800-talets fattigdom och svält och utvandring till att idag vara ett av
världens rikaste länder. Vi är relativt sett kanske det land som ger mest
bistånd och som mest stöder FN och humanitära insatser världen över. Och vi
hade fram till 2015 en asyl- och migrationspolitik som var betydligt mer
generös i sina regelverk än i övriga EU-länder. Sverige – lycksalighetens ö.
En del yngre riksdagsledamöter i de
flesta riksdagspartier, och naturligtvis mangrant i ungdomsförbunden, var för
10-25 år sedan principiellt för öppna gränser och mot en restriktiv
migrationspolitik, många yngre är det alltjämt. Detta är naturligtvis en rimlig vision att sträva efter men
det blev faktiskt fel när sju av riksdagens partier under förra mandatperioden
lät Sverige fortsätta på, och förstärka, sin egen mer liberala väg trots att
många andra EU-länder gick i motsatt riktning.
Debatten i Sverige om migration och
asyl, och om de 65 miljoner människor som är på flykt från förödande
inbördeskrig och förtryck, och om den miljard extremt fattiga där många tiotals
miljoner eller mer säkert vill söka sig till den relativa välfärdens Europa,
har främst kommit att handla om de som har haft kraft, resurser och mod att
under ofta stora umbäranden och faror faktiskt ta sig hit, ofta genom Turkiet
och över medelhavet.
Det är mycket förståeligt, det blir
starkare känslor när man ser människor i ögonen och får starka band till dem
via jobbet eller genom ideella insatser jämfört med det lidande som finns långt
bort där den väldiga majoriteten av flyktingar och fattiga utan resurser befinner
sig. Rörelsen #vistår inte ut är ett tydligt exempel på detta, där de som lärt
känna asylsökande från Afghanistan kämpar för att dessa ska få stanna oavsett
om de fått asyl eller ej.
Det har också varit tydligt i
svensk ”main stream” migrationsdebatt att det är närmast främlingsfientligt att
argumentera för att Sverige borde göra mer för flyktingar och fattiga där de
finns liksom för att Sverige inte uthålligt kan ha mer generösa asyl- och
migrationsregler än övriga EU-länder, trots att den fria rörligheten inom EU ju
leder till att människor ju söker sig till de länder där de får bäst
möjligheter.
Och det har likaså varit en stark
tendens i den svenska debatten att koppla ihop de som vill göra mest för att
fler ska söka asyl i just Sverige, eller söka arbete i just Sverige, med att de
har en bättre värdegrund och större solidaritet och är mer humanistiska än de
som diskuterar i ett helikopterperspektiv och vill avväga Sveriges insatser här
hemma kontra därborta.
Så enkelt är det inte. Visst finns
det främlingsfientlighet hos en del som vill nästan helt stoppa invandringen
men de flesta som vill diskutera avvägningar mellan hur Sverige ska bäst hjälpa
flyktingar och fattiga i världen, här eller där, är lika ”goda” människor som
de som vill prioritera insatser i Sverige i första hand. Enligt min
uppfattning.
Den svenska migrationsdebatten är
märkvärdigt fokuserad på bara Sverige och mycket lite på övriga EU och världen
bortom EU. När Sverige nu under en treårsperiod har skärpt sina
migrationsregler i EU-riktning genom tillfälliga uppehållstillstånd,
försörjningskrav vid anhöriginvandring, mindre förmånliga bidragssystem, inre
och yttre (en tid) gränskontroller mm har debatten i hög grad handlat om
gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark, trots att de som inte har
identitetshandlingar ju redan är under skydd i EU. Debatten handlar också om
anhöriginvandring, där flera allianspartier och de flesta vänsterpartier vill
återgå till mer generösa regler än övriga EU-länder genom att föräldrar och
ensamkommande barn och ungdomar under 18 år ska kunna återförenas med sin familj snarast utan
några försörjningskrav.
Det som verkligen har kraftigt
minskat antalet asylsökande och ekonomiska migranter till EU är inte
Öresundsbron, som har haft noll betydelse, utan att EU har sökt stänga sina
gränser genom att försvåra för människor att ta sig över Medelhavet och från
Turkiet och till EU.
När EU med bred majoritet enades om
detta stod alla svenska riksdagspartier bakom det, förutom Vänsterpartiet som ju
alltid har råd att leva ut alla sina löften. Det är detta som har minskat
inflödet av asylsökande till EU jämfört med 2015, och det är därför som
Sverige, trots att en hög andel alltjämt söker sig hit, nu har återgått till den
lägre (men knappast låga) nivån ca 30.000 asylsökande per år.
I den politiska debatten i Sverige, och när
media granskar politiken och frågar ut politiker, har det ställts otaliga
frågor om de betydelselösa (vad gäller att ta sig in i EU) svenska
gränskontrollerna, men egentligen aldrig några frågor om hur de partier som
motsatte sig gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark kan stå bakom att EU
stänger sina gränser. Det är ingen bra kritiskt granskande journalistik,
tyvärr.
(Att motsätta sig id-kontroller
mellan Sverige och Danmark samtidigt som man ställer sig bakom att EU stänger
sina gränser för asylsökande är lite som att sila mygg och svälja kameler, kan
jag tycka.)
Likaså, när kraven att Sverige som
väl enda EU-land ska återgå till permanenta uppehållstillstånd och när inga
försörjningskrav vid anhöriginvandring diskuteras, ställs nästan aldrig den
relevanta frågan om ifall detta skiljer ut Sverige från andra länder och kan leda till att fler
åter vill ta sig hit. Det är heller ingen bra kritiskt granskande journalistik.
Det finns mycket att säga om hur
svensk media har skött sin granskande uppgift i migrationspolitiken. Min
uppfattning är att man i princip delat samma värdegrund och synsätt med de 7
partier som länge fokuserade främst på vikten av att Sverige hade mer generösa
asylregler än andra länder och självklart skulle klara att ta emot alla de som, gärna med
asylskäl, lyckades ta sig hit. Utifrån den grunden har media, liksom politiken,
sett det som sin uppgift att övertyga medborgarna om att detta är det enda
rätta, att det rätt snart blir samhällsekonomiskt lönsamt samt att det är den
bästa solidariteten med världens flyktingar och fattiga.
Det innebär att media mycket brett i
de bästa avsikter har vinnlagt sig om att främst skildra allt positivt med
migration och att kritiskt granska alla de ömmande fall där barnfamiljer och
andra får avslag på sina asylansökningar. Samtidigt har man vinnlagt sig om att
tona ner sådant som kan uppfattats som negativt och ge ”fel” bild av
migrationen, och att inte granska några av de sannolikt många tusentals fall
där migrationsverket på svaga, eller felaktiga grunder, beslutat att bevilja
asyl. Jag inser att detta är mycket svårare att gräva fram än de ömmande fallen
som fått avslag men det anmärkningsvärt att inte heller knappt några av de
tiotusentals som fått avslag när de försökt att bluffa sig in i Sverige har
fått någon större uppmärksamhet.
Denna gemensamma plattform för både
politiker, myndigheter och media, med flera, har utgjort grunden för den så
kallade åsiktskorridoren, där de med avvikande åsikter ofta nonchalerats eller
attackerats som befläckade med olika nyanser av brunt, alldeles oavsett om de
varit det eller ej.
Men media hävdar ju själva, ibland
med hjälp av mediaexperter, att deras rapportering har varit heltäckande och
objektiv. Jag delar inte den uppfattningen, som framgår ovan.
Sveriges
migrationspolitik var och är så välmenande men håller inte ihop. Alla som tar
sig till Sverige och söker asyl ges en noggrann, lång och kostsam prövning,
vilken oftast försvåras väldigt av att en hög andel av de flyktingar och
ekonomiska migranter som vill stanna i Sverige har inga eller tveksamma
identitetshandlingar, samt ofta rätt likartade inlärda berättelser om sina
starka asylskäl.
De flesta
får asyl, berättigat eller ej, men många får det inte. De kan överklaga avslagsbeslut
i flera instanser med stora advokatinsatser och när de till slut ska utvisas
har det ofta gått flera år under vilka de har bott i Sverige och lärt känna och
fått stöd från många människor som arbetar på boenden, i sjukvården, som lärare
och som gode män och mycket mera.
Efter denna
långa tid ska sedan de som fått avslag lämna Sverige och vill de inte det ska
de utvisas. Exminister Anders Ygeman så för något år sedan att 80.000 skulle
behöva utvisas. Detta sker dock inte alls.
En del
lämnar Sverige, oftare på egen hand än genom polisen, men de flesta väljer att
stanna kvar och bli "papperslösa" som uppehåller sig här illegalt. De
hoppas att efter några år kunna ansöka om asyl på nytt eller kunna få något
arbete och söka uppehållstillstånd som arbetskraftsinvandrare, vilket nog
oftast till slut lyckas. De som polisen tar i förvar och lyckas utvisa är bara
några tusen per år, att jämföra med de kanske 50.000 eller 100.000 eller fler som lever här illegalt.
Sveriges
regler för de "papperslösa" ger rätt för barnen att gå i skola, till
en del sjukvård mm. Många utan uppehållstillstånd kan också få
samordningsnummer vilket ger möjlighet att arbeta.
Sveriges
sätt att så här utdraget hantera migrationen och alltså försöka utvisa de som
inte fått asyl först efter flera år leder till starka protestaktioner från t ex
rörelser som #vistårinteut som mycket består av de som lärt känna de
asylsökande. Det kan sägas vara grymt, tycker jag, att Sverige tar så lång tid
på sig, och först ger så många förhoppningar och kännedom om vår välfärd, innan
man slutligt beslutar om avslag och utvisning.
I praktiken
innebär faktiskt dagens migrationspolitik att de allra flesta som tar sig till
Sverige för att söka asyl eller få arbete till slut lyckas med det, men för en
stor del först efter flera eller många svåra år när man levt utan
uppehållstillstånd och med tillgång till endast mindre delar av den svenska
välfärden.
När Sverige
nu diskuterar att ge många tusentals som får avslag möjlighet att genomgå 3-4
års gymnasiestudier befäster det ytterligare denna verklighet. Sannolikheten för
att de efter 5-6 år i Sverige skulle utvisas torde vara väldigt låg, nästan
alla torde på olika sätt vartefter få uppehållstillstånd och sedan
medborgarskap, dvs i praktiken för de som berörs utan asylskäl så ligger det
nära begreppet ”amnesti”.
Jag kan se
motiv för särregler om man kommit till Sverige som barn under 18 och sedan
hamnat i den segdragna asylprocessen på 1-2 år. Har man däremot varit mellan 20
och 30 och felaktigt påstått sig vara barn är motiven för positiv särbehandling
gentemot faktisk gällande regler svaga. Skulle en särbehandling med
gymnasiestudier för de under 18 år kombineras med en fortsatt skärpt
migrationspolitik i EU-riktning är signalerna motstridiga, men skulle en
särbehandling kombineras med en återgång till de mer generösa
migrationsreglerna i slutet av 2018 så är signalerna samstämmiga och åter mycket
starka för asylsökande till EU att välja Sverige.
Socialdemokraterna
står bakom både en ”amnesti” för något tiotal tusen om de väljer
gymnasiestudier, men betonar samtidigt den tillfälliga treårsskärpta
migrationspolitiken, till både asylsökande och ekonomiska migranter: "Sök er inte till Sverige", nyligen
uttryckt i klartext av finansminister Magdalena Andersson. Hade detta sagts för
några år sedan hade hon fördömts som långt utanför åsiktskorridoren, och som
främlingsfientlig.
Samtidigt
innebär ju den faktiska verklighet i migrationspolitiken jag beskrivit klara
signaler i andra riktningen, lyckas jag ta mig till Sverige är chanserna att
till slut få stanna ändå mycket stora.
Sverige står inför ett vägval, antingen bejakar
man den de facto gällande praxisen att av de som lyckas ta sig till Sverige så
får de allra, allra flesta till slut uppehållstillstånd och senare
medborgarskap.
Eller! Så
måste Sverige enligt min uppfattning se över migrationspolitiken och anpassa
den mycket nära till reglerna i övriga EU-länder. Och se till att regelverken
följs vid t ex avslag och utvisning.
Arbetskraftsinvandring till bristyrken är en
självklarhet. Asylrätten är ett faktum. Asylprövningen måste ske inom max ett
halvår och de många domstolsprocesserna i flera steg måste kortas och ses
över.
Utvisningsbeslut måste rimligen respekteras och
fullföljas i närtid, annars har vi ingen reglerad migration.
Är detta ens möjligt att genomföra? Jag vet
inte.
Inom
alliansen finns nu flera olika uppfattningar om regelverken för asyl.
Moderaterna vill behålla och skärpa dagens redan skärpta regler som annars ska
återgå till de mer generösa som gällde tidigare. Man vill bl a öka tiden till
för att vara i Sverige innan man blir svensk medborgare från 5 till 7 år, medan
t ex Centerpartiet vill korta den till 3 år.
De tre andra
allianspartierna vill återgå till att
föräldrar och ensamkommande barn ska kunna ta hit sina makar och barn
och föräldrar och syskon utan försörjningskrav, vilket i regel torde krävas i
övriga EU-länder. De vill också återgå till tidigare ordning att synnerligen
ömmande eller särskilt ömmande skäl för uppehållstillstånd ska återinföras,
vilket gör att fler får stanna i Sverige. Även detta torde innebära att Sverige
på denna punkt får mer generösa regler än andra EU-länder.
V, FI och
egentligen MP är i grunden för ”allt” som minskar kraven för att få stanna i
Sverige, medan S, M och SD ligger allt närmare varandra i den andra riktningen.
Mycket talar
för att efter valet kommer de 3 största partiernas restriktivitet att prägla migrationspolitiken,
och att denna fråga kanske inte stör regeringsbildningen så mycket som befaras,
de mindre partierna får rösta emot och reservera sig.
Dock kan den
bidra till att alliansen spricker, även om detta i så fall främst torde bero på
olika uppfattningar om att regera med någon form av stöd från SD, eller ej.
Jag har ett
förslag till hur frågan om hur de skilda uppfattningarna inom alliansen i fråga
om när de som får asyl ska kunna ta hit sina makar, föräldrar, barn och syskon
skulle kunna lösas. De som är för lyfter alltid fram att små barn snarast ska
kunna förenas med sina föräldrar, men sällan eller aldrig att den som är 17 år
lika snabbt ska kunna förenas med sina föräldrar och ibland många syskon.
Skulle inte
alliansen kunna samlas kring att makar ska kunna förenas liksom makar med sina
barn och vice versa. Men att ensamkommande tonåringar får ta hit sin familj
först när de klarar försörjningskravet, så som tillämpas i grann- och EU-länder?
Det skulle
innebära att Sverige väljer en mer generös väg men begränsar den kraftigt mot
tidigare.
Till slut,
min övertygelse i migrationsfrågorna är och har varit så stark att jag på några
punkter har drivit en annan uppfattning än mitt parti, och flera gånger inte
kunnat rösta på partilinjen utan avstått. Detta kan sägas innebära ”illojalitet
mot partilinjen” eller att ”visa civilkurage”. Båda kan nog sägas stämma.
Jag inser
fullt ut vikten av att en riksdagsgrupp håller ihop, allra främst i
regeringsställning, och jag har varit en lojal riksdagsledamot som t o m stödde
alliansen när den svek lantbruket genom att återinföra dieselskatten som Göran
Persson införde men sedan tog bort. Men en riksdagsledamot måste ha ett visst
utrymme för att driva egna ståndpunkter
t ex i moral- och etikfrågor (t ex dödshjälp) och någon gång kan gränsen
passeras för vad man kan bita ihop och acceptera i andra viktiga frågor, i mitt
fall alltså i migrationsfrågorna.
Det som
utlöste mitt utanförskap i min riksdagsgrupp i migrationsfrågan var när
partistyrelsen till stämman 2013 föreslog att Sverige som väl enda land i EU
och världen skulle öppna sina ambassader för de flyktingar (av 65 miljoner) som
ville söka asyl i Sverige och kunde ta sig till en svensk ambassad. Jag slog
larm om detta på SvD Debatt och var övertygad om att förslaget skulle dras
tillbaka. Istället blev det en oerhört kylslagen stämma för mig och förslaget t
o m skärptes av en nästan enhällig stämma.
Jag
motionerade till stämman 2015, och fick bred majoritet i mitt eget distrikt
(Östergötland) men stämman avslog våra fyra förslag med massiv majoritet.
Huvuddelen av dem ingick dock några månader senare i
migrationsöverenskommelsen, som Centerpartiet ställde sig bakom, dock inte
ambassadfrågan.
Även till
stämman i höstas motionerade jag om en översyn av bl a denna fråga, vilket
hänsköts till partistyrelsen allmänna ansvar.
Centerpartiet
har ett starkt program och en stark partiledare som åtnjuter stort förtroende
och som tillsammans har goda möjligheter till ett mycket bra valresultat 2018.
Centerpartiet går också till val för ett nytt ledarskap. Jag anser att vår
orealistiska ståndpunkt i ambassadfrågan är ohållbar och kan påverka vår
trovärdighet i migrationsfrågorna och mera. Jag kan tänka mig att Sverige
driver på EU så att EUs länder gemensamt öppnar sina ambassader så att
flyktingar enligt överenskomna regler skulle kunna söka asyl på dessa. Detta
vore dock ett stort steg och känns idag mycket orealistiskt. Att Sverige ensamt skulle ta detta steg
skulle dock ge oöverskådliga konsekvenser när många 100.000-tals och kanske
fler skulle söka sig till våra ambassader.
Regeringen
uppdrog 2017 åt Maria Ferm (MP) att utreda lagliga vägar till Europa och EU för
flyktingar. Hon har avvisat att EUs länder ens gemensamt skulle öppna sina
ambassader och anser det orealistiskt. Att Sverige ensamt skulle göra det torde
hon anse fullständigt otänkbart. Hon landar istället i ett vagt förslag om att
flyktingar som vill söka asyl i EU skulle ansöka elektroniskt om
inresetillstånd till EU för att där få sin asylansökan prövad på plats, ett
förslag som ges små möjligheter att förverkligas och handlar om begränsade
volymer, för Sveriges del 500 per år.
Centerpartiet
är alltså i denna fråga mycket mer för att öppna sina gränser för flyktingar än
t o m Miljöpartiet. Jag hoppas att mitt parti omprövar sin ohållbara ståndpunkt
snarast, så långt innan valet som möjligt.
Min
integritet/civilkurage/illojalitet har fått konsekvenser. Jag utestängdes några
dagar från min egen riksdagsgrupp och jag blev trots delad etta i provvalet i
Östergötland nedpetad av distriktsstämman till fjärde plats till förmån för två
skickliga förstanamn som helt står bakom partilinjen, även i
migrationsfrågorna.
Ett
ytterligare skäl kan vara min ålder (70), vilket upprör mig lite eftersom jag
har god hälsa, ett lika starkt politiskt engagemang som tidigare och en väldig
nytta av min erfarenhet. Ytterligare ett skäl som angavs vid stämman var att
alliansen är död och att en annan kandidat som ville ha ett mer självständigt
Centerparti var att föredra framför mig som stod för partilinjen.
Jag kommer
att göra en liten personkrysskampanj inriktad på röda kampanjpennor som
överlämnas personligt vid möten med människor och vid hembesök hos familjer och
grupper, ”fikatimme med Staffan”. Här några blogginlägg med mer detaljer.
Jag kommer som
vanligt att arbeta för att så många östgötar som möjligt väljer att rösta på Centerpartiet, och jag kommer naturligtvis,
vilket detta personliga blogginlägg visar, tydligt redovisa vad jag står för så
att väljarna i Östergötland vet! I god demokratisk anda, som jag ser det.
De som vill
ha en återgång till en betydligt mer generös migrationspolitik än övriga
EU-länder ska kryssa andra än mig, medan de som till äventyrs delar min
uppfattning att Sverige måsta anpassa sin asyl- och migrationspolitik i
EU-riktning kan kryssa mig. På köpet kan man då bidra till att öka antalet
erfarna riksdagsledamöter över 65 år, som även efter valet 2018 verkar bli en
fortsatt väldig bristvara i riksdagen.
Staffan
Danielsson
Riksdagsledamot
(C)
4 kommentarer:
Jag håller tummarna för dig och tycker att du har integritet som hela tiden hållit fast vid dina åsikter. Centern behöver dig!
Skulle det inte gå o skapa en rikslista för centerpartiet så att alla som tycker som Staffan, men inte kan rösta på honom som boende utanför Östergötland kan rösta på honom och att han i varje fall kan tillgodoräkna sig rösten. Jag vet inte och kan därför inte lämna något förslag hur kryssandet fungerar gentemot en rikslista. Jag anser att Staffan haft rätt i alla frågor med migrationspolitisk anknytning och att inte placera honom som etta eller tvåa på centerpartiets valsedel i Östergötland är både ett svek mot honom och också ett svek mot alla centerpartister som alltid hävdat, att Sverige måste ha en reglerad invandringspolitik. Det räcker inte med asylprövning. Vem kunde tro att den praktiska konsekvensen av partiledningens politik skulle bli att vi får 10 000-tals statslösa i landet, dvs. de som " går under jorden" efter avslag i asylprocessen.
Tack för stöd, Christer! Centerpartiet ska ha en rikslista som beslutas på förtroenderåd snart. Hade jag toppat östgötalistan hade jag möjligen varit aktuell som äldreperson på rikslistan, men sannolikt ej. Nu blir det ju inte så. Så jag är ett alternativ för de som röstar i Östergötland på Centerpartiet, och vill se erfarenhet och civilkurage (typ) och en realistisk migrationspolitik. MM.
Hej! Nu vet jag av erfarenhet att man har mycket begränsade möjligheter o rubba de innersta particirklarna, speciellt ett valår. Ett alternativ är naturligtvis att organisera en kampanj, att Ditt namn ska föras in på rikslistan. Nu är jag rädd att varken min tid eller mina datafärdigheter tillåter mej, att ta itu med detta, men Du har väl koll på hur många som läser Din blogg - det borde ju finnas någon lämplig person.
Skicka en kommentar