tisdag, februari 28, 2017

I Radio Ög om kommuners matinköp, Svenskt!

Kostchefen i Motala ger inte mycket för maten från över 90 % av lantbruken i Motala. Östergötland och Sverige, enligt en intervju i Radio Östergötland. Ekologiskt är miljövänligast, det hörs ju på namnet. Och det kostar inte mycket mer heller. 
Säga vad man vill, ekovännerna har lyckats fantastiskt väl med att ta monopol på ett vetenskapligt begrepp och få med Sveriges politiker, media, handel och kommuner på att älska eko och vara mycket ljumma till den vanliga miljövänliga svenskproducerade maten.
Regeringen förstärker denna trend ytterligare genom att vilja se ett statligt mål att landets kommuner ska köpa in nästan bara ekomat från hela världen och sedan får det vanliga miljövänliga svenska jordbruket, som står för över 90 % av produktionen, dela på kanske 40 % tillsammans med den konventionella importmaten.
Signalen går inte att missförstå, "ekologiskt" är framtiden medan världens bästa vanliga miljövänliga jordbruk är på utgående...

Jag säger aldrig ordet "konventionell". Ställ det mot "ekologiskt", som borde heta organiskt/ biologiskt, inget odlingskoncept borde få ta monopol på ett vetenskapligt begrepp. Då låter ju eko mkt bättre än det hemska ordet "konventionell".

Jag kallar världens bästa vanliga miljövänliga jordbruk för just det. 
Jag respekterar både det och organiskt jordbruk som 2 goda och rätt likvärdiga miljöalternativ. 

Men att staten ensidigt kräver att huvuddelen av matinköpen ska komma från ekojordbruket från hela världen, samtidigt som det miljövänliga jordbruk som över 90 % av Sveriges Bönder bedriver knappt ska få sälja något till kommunerna, det är att skicka en kraftig signal till konsumenter, handel, kommuner och bönder att eko är framtiden och det vanliga miljövänliga jordbruket på utgående. 

Jag ser däremot båda som 2 miljövänliga koncept som bör utvecklas i mer hållbar riktning. 

 MP har alltså fått S med på att ensidigt prioritera ekojordbruket, vilket jag tycker är upprörande mot det dominerande miljövänliga svenska jordbruket. 

Den svenska modellens jordbruk, främst i världen, ska alltså bara få dela på max 40 % av kommunernas matinköp, enligt regeringen, tillsammans med importmaten, dvs kanske bara 10-15 %. Hur försvarar kostchefen i Motala, och landsbygdsminister Bucht, att den fina svenska mat som över 90 % av bönderna i Motala, Östergötland och Sverige producerar inte duger att köpas in av kommunerna mer än mkt begränsat? Här uttalar jag mig i Radio Östergötland.

Miljöpartiets syn på ekomat som överlägsen "fulmaten" från världens mest miljövänliga vanliga jordbruk, det svenska, framkommer glasklart när jag och min riksdagskollega Annika Lillimets (MP) imorse diskuterade i Radio Östergötland, det börjar 1 timme och 42 minuter in i sändningen, Morgon med Mathias Lindholm.    

Jag och Centerpartiet respekterar hela det miljövänliga svenska jordbruket, både det vanliga miljövänliga och det miljövänliga ekologiska. Tyvärr respekterar MP, SNF, många kommuner och nu även regeringen främst ekojordbruket som står för ca 7-8 % av matproduktionen, inte det dominerande miljövänliga jordbruket enligt den svenska modellen med stränga miljö- och djurskyddslagar.   Det är djupt olyckligt, anser jag, att kommuner knappt ska köpa mat från det jordbruk som 9 av 10 bönder bedriver . 

Radio Östergötland har diskuterat kommuner och matinköp och har nu en enkätfråga; ska maten i första hand vara ekologisk, närodlad eller god. God är ett sidospår, det ska ju all mat vara.
Hur jag röstar förstår ni ju av mitt mantra/råd till alla; Vill man handla miljövänlig mat så välj närodlat från Sverige före ekologiskt från hela världen!
MP, S, Naturskyddsföreningen och många kommuner prioriterar ekologiskt.
Rösta gärna!

Här länkar till en interpellationsdebatt med landsbygdsminister Sven-Erik Bucht för lite sedan, och till några tidigare blogginlägg av mig.

1 kommentar:

Anonym sa...


I dagens GP kan vi läsa debattartikeln "Mycket känsla och lite förnuft i livsmedelsstrategin" där kritik mot livsmedelsstrategins ekofokus framförs.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/mycket-k%C3%A4nsla-och-lite-f%C3%B6rnuft-i-livsmedelsstrategin-1.4196791

/Eskil