Pressinformation 31 januari 2014!
Många som ser bra fråntas sina
körkort efter stresstest i syntestmaskin. Riksdagsledamot och två drabbade
JO-anmäler de ansvariga bakom reglerna.
Sverige torde ha strängast regler i världen där en del med
vissa brister i sina synfält inte tillåts uppkörning och helhetsbedömning utan
fråntas sina körkort helt beroende på testresultat i ofullkomliga
syntestmaskiner. Särskilt drabbade är ofta människor med diabetes eller
glaucom.
Thomas Hammarström har länge engagerat sig i frågan utifrån
egna erfarenheter, och har nu tillsammans med Daniel Lindgren JO-anmält
chefsläkare Lars Englund och professor Bertil Lindblom, båda kopplade till
Transportstyrelsens trafikmedicinska råd, vilket även Staffan Danielsson, riksdagsledamot
(C), har gjort.
Thomas driver en facebooksgrupp för Rättvisa körkortskrav; där
våra JO-anmälningar finns inlagda: https://www.facebook.com/#!/events/535605799789956/?fref=ts
Daniel har senaste året genomgått tester i olika
syntestmaskiner och har både misslyckats och lyckats med att klara de mycket
detaljerade krav som transportstyrelsens trafikmedicinska råd har ställt upp.
Han anser att maskinerna och deras handhavande är behäftade med brister och fel,
vilket han belyser utifrån sina egna erfarenheter.
Staffan Danielsson har följt dessa frågor i ett antal år, och
har i riksdagen lagt motioner och även interpellerat infrastrukturministern för
ett år sedan, här länkar till detta:
Våra JO-anmälningar syftar till att transportstyrelsen och
dess trafikmedicinska råd ska minska den helt avgörande roll som
syntestmaskinernas resultat idag innehar och likt andra länder låta en
helhetsbedömning av personens körförmåga gälla där praktiska körprov eller prov
i körsimulator också vägs in.
Vi vill också att regeringen ska låta utreda Sveriges
regelverk utifrån den kritik som trafikforskaren professor Kjell Ohlsson vid
Linköpings Universitet för fram med stöd i mångas erfarenheter, och göra
jämförande studier med regelverken i andra länder. Vår uppfattning är att Sveriges
regler är alltför hårda både i förhållande till andra länder och till hur
människor med synfältsfel på grund av t ex ålder behandlas, där det egna
omdömet i hög grad får avgöra.
(För att erhålla Kjell Ohlssons avhandling så eposta till
Staffan Danielsson).
Kontakt Staffan Danielsson; mobil 0703-228199, Staffan.Danielsson@riksdagen.se
Kontakt Thomas Hammarström, mobil 0707-955135, thomas.hammarstrom74@gmail.com
Kontakt Daniel Lindgren, Mobil 0705-683218, daniel7203@hotmail.com
1 kommentar:
Hej! Jag vill betona hur rätt du har i din kritik av TS och framför allt Lars Englunds maniska jakt på körkort. Har själv förlorat körkortet p g a synfältsbortfall orsakat av glaukom och försökt via en second opinion från en annan ögonspecialist, som med ett intyg gav mig ok att köra, få kortet tillbaka. Utan framgång. Gått via förvaltningsrätten som i förhandlingen stod på min sida men efter konsultation av Trafikmedicinska rådet avslog min överklagan. Man kan då notera att de som sätter riktlinjerna för körkortsbesluten också sitter i Trafikmedicinska rådet och ger FR råd om hur de ska döma, LE m fl.
Kammarrätt och högsta förvaltningsrätten tycker tydligen detta är en ok ordning för man ger mig inget prövningstillstånd när jag hävdar intressekonflikt/jäv.
Detta är en kortversion av mitt fall. Vill du veta mer så säg till. Noteras kan också att jag är en erfaren bilförare som i 45 år kört prickfritt och under många år kört kring 5.000 mil/år.
Alltsammans känns ovärdigt ett gott samhälle.
Hälsningar
Karl-Åke Bäckström
Karlstad
kabae@telia.com
Skicka en kommentar