fredag, november 18, 2011

Bra DN-debatt - nej till omskärelse på omyndiga!

Jag har engagerat mig mycket i olika integritetsfrågor.

Människors rätt till sina kroppar och till sin integritet måste gå före urgamla religiösa sedvänjor. Och äger verkligen föräldrar sina barns kroppar?

En fråga där jag lagt motioner och ställt interpellation är att föräldrar i Sverige har rätten att operera bort delar på sina barns könsorgan, och därtill att landstingen åläggs att vara behjälpliga med detta. Obegripligt.

Ska alltså föräldrar ha rätten att med grumliga religiösa traditionsbundna skäl beordra att bitar av barnets könsorgan skärs bort? Nej!

Har alltså Gud misslyckats med sin skapelse vad gäller pojkars könsorgan? Nej!

Väger traditioner och föräldramakt tyngre än unga pojkars rätt till integritet och till sin kropp? Nej!

Här några länkar till blogginlägg från mig i frågan, min interpellation för några år sedan till socialminister Göran Hägglund, länk till vår debatt (scrolla ner).

I Dagens DN Debatt ser jag till min glädje 11 tunga debattörer som delar min syn på detta. Hoppas att stenen börjar komma i rullning i en oerhört viktig integritetsfråga, i Sverige men också i stora delar av världen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

jan-olov sa...

Tack staffan för du driver denna integritetsfråga

Anonym sa...

Tack! Kan vi inte få se denna fråga landa på riksdagsnivå snart?

Det är mig fullständigt obegripligt att vi inte accepterar att ge sitt barn en örfil men att skära i snoppen är helt ok.

Det ena är permanent, det andra är det inte. Båda är kulturellt påbjudna. Båda utförs i större delen av världen.

Det vore ju fantastiskt om Sverige kunde gå före med gott exempel i världen och förbjuda alla former av misshandel av barn.

Anonym sa...

Det är glädjande att det finns någon som vågar driva frågan. Jag önskar dig lycka till! /Niklas

Neregård sa...

Bra Staffan, men jag befarar att (C) i Alliansen inte kommer att motsätta sig att ingreppen sker utan landstingsmedel i privata kliniker ägda av skatteplanerande riskkapitalbolag.

www.RickardSoderberg.se sa...

Bra att du pallar stå upp i frågan, för den är ju fortfarande (av nån sjuk anledning) kontroversiell. Obegripligt.

Keep it up!

http://rickardsoderberg.se/wp/bloggen/pilla-inte-pa-snoppen/

Staffan Danielsson sa...

Noterar att Ullenhag o Fredrik Malm fullt upp tycker att om majoriteten av de som blir omskurna inte protesterar så är det OK att den minoritet som inte hade velat det ändå blir det. Omskurna i späd ålder, alltså.

Hur tänker de då vad gäller människans rätt till intyegritet och till sin egen kropp?

pollo sa...

Stoppa könsstympning av barn.
Föräldrar som könsstympat sina barn ska vid utökning av barn kontrolleras och om barnet riskerar könsstympas av sina föräldrar skall barnet omhändertas och skyddas mot föräldrarnas övergrepp.

Religiöst fanatiskt vansinne.

Anonym sa...

TACK
Hoppas du har ork att driva frågan till sin framgång i de organ du är med.
Detta kan ju även vara en jämställdhetsfråga. Kvinnlig omskärelse är straffbar så vitt jag förstår, medan samhället skall gå ut och erbjuda manlig sådan. Man tar sig för pannan.