söndag, juni 13, 2010

Har Försvarsmakten fått fnatt?

Staffan Danielsson, ledamot i försvarsutskottet, kommenterar Försvarets beslut att förbjuda vindkraftverk på 4 mils radie runt 10 flygplatser, bl.a i Linköping.

- Jag är en varm försvarsvän, men vad är detta. Har Försvaret fått fnatt?
- Hela Gotland och huvuddelen av Östergötland måste alltså rensas från vindkraftverk, om Försvaret får bestämma. I vart fall ska inga ytterligare få byggas.

- Jag är även en varm vän av JAS Gripen, men jag utgår faktiskt ifrån att planets kvalitéer bland annat innefattar start och landning från platser där vindkraftverk och höga byggnader kan skönjas.

- Jag hoppas att nyheterna om Försvarsmaktens plötsliga beslutskraft har missuppfattats, och att contraorder kan komma snarast, slutar Staffan Danielsson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

9 kommentarer:

Robert Petersson sa...

Bra skrivet Staffan!

Jag blev också upprörd när jag läste om detta, till synes, förhastade och ogenomtänkta principbeslut från Försvarets sida.

Jag är också, som du, både vän av försvaret och av Gripen men också en stor vän av klimatet och en bättre miljö där vindkraften har sin naturliga plats. Då får inte Försvaret sätta käppar i hjulet. Jag är övertygad om att vi kan ha både Gripen och våra vindkraftverk sida vid sida.

/Robert Petersson
http://www.robert-petersson.se/

Anonym sa...

Vindkraft är dyrt dumt och fult. Vi har inte råd att slänga pengar på tramserier.

Bengt Walla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bengt Walla sa...

Det här måste vara ett fatalt missförstånd! Facebook inbjuder till korta, ironiska kommentarer. Om jag i stället försöker analysera problemet ingenjörsmässigt; så är bladen på ett vindkraftverk oftast av glasfiber. Tornet av metall bör synas lika bra på radar som alla andra radiomaster och andra större metallföremål som genererar störningar i radarbilden. Det betyder INTE att även radiomaster måste rivas! Radarbilden måste filtreras och tolkas rätt, helt enkelt, precis som min text kan tolkas rätt eller fel. Det är väl så här ungefär som en s.k. tidningsanka uppstår? Det är min teori som elektronikingenjör. /Bengt Walla

chefsingenjören sa...

@Bengt: Det är inte masterna som syns. Dom står stilla. En radar är designad att filtrera bort stillastående mål. Det som syns är propellern som snurrar. Den genererar falska dopplersvar som stör ut en radar. Ett antal vindkraftverk ser ut som en stillastående helikopter för en flygplansradar. Finns det många vindkraftverk kan dom helt enkelt överbelasta datorkapaciteten i radarns målberäkningar.

Civila flygplatser är inte lika känsliga eftersom dom använder s.k. sekundärradar. D.v.s. dom går inte på den fysiska radarsignalen utan från svaret från transpondern (SSR - Secondary Surveillance Radar) som sitter ombord på alla civila (och militära) flygplan. Anledningen till att militära radarstationer använder råradar är att vid ett eventuellt krig (eller kapning) så slår flygplan alltid av sin transponder.

Jag har själv varit med och låst på en jaktradar på ett vindkraftverk. Problemet finns alltså i verkligheten!

Vid start kan det vara livsfarligt då man som pilot använder radar för att följa det framförvarande flygplanet. Om radarn låser på ett vindkraftverk i stället för det andra flygplanet kan man luras till att flyga ner i backen av de falska dopplersvaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aviation)

http://en.wikipedia.org/wiki/Doppler_radar

Anonym sa...

Vindkraftverk är framförallt ett bekymmer vid starter i dåligt väder. För att kunna hålla separationen till framförvarande flygplan, låser man radarn på det framförvarande efter lättning från banan. Är det då vindkraftverk i vägen kommer radarn att hugga på dessa istället. Så fungerar en radar och det går tyvärr inte att påverka dessa fysikens lagar. Alternativet är då att Flygvapnet slutar flyga när det är dåligt väder. Dock borde det gå att begränsa stråken som ska vara rena från vindkraftverk till sektorer i förlängningen av banriktningen.

Gustav Wasa sa...

Går det inte att använda jaktlänken flygplan-till-flygplan och uppdatera varandra med sin GPS-position?

Anonym sa...

Borde väl vara tekniskt lösbart.

Vindkraftverk står stilla. Går att lägga in i systemen så att man filtrerar bort.

Låsning vid start. Borde väl gå att jämföra med planets hastighet för att se att verket står stilla.

Överbelastade system. Moores lag gäller väl även för flygsystem så att överbelastade system är väl i så fall bara en tidsfråga som är löst före nästa krig.
Undrar också hur man löser om vårt försvar får en uppgift utanför 40km gränsen från en Svensk flygbas??

Största problemet är väl att Försvarsdepartementet och regeringen inte verkar ha kollen på vad som händer under sitt ansvar, inte enda frågan där man är dåligt förankrad i verkligheten, men det löser vi i September.
Leif Tollén

Anonym sa...

Wasa: Den frågan är inte lämpad för detta medium.

Tollén: Så fungerar inte riktigt en radar. Samma funktion skulle i så fall sålla bort stillastående helikoptrar, vilket ju vore högst olyckligt. Verket må stå stilla, men dessa rotorblad rör sig med nära ljudhastigheten i spetsarna. Att inarbeta allting i navigationssystemet vore ogörligt. Mängden beräkningar som skulle krävas skulle stjäla kraft från andra för stridsplan mycket viktigare områden, databasen skulle behöva uppdateras med mycket täta mellanrum då nya kraftverk tillkommer i rask takt och framförallt skulle utvecklingen av funktionen och dess integration i flygplanet med allt vad det innebär, kosta hundratals milj kr. Tro mig.