måndag, november 09, 2009

Dölja ansiktet-debatten igen

Debatten om vi bör acceptera att man döljer ansiktet för varandra i olika miljöer fortsätter.

Helen Törnqvist skriver intressant på sin blogg om ett givande möte med muslimska kvinnor.

Ayse Sungur, f.d. medarbetare till Mona Sahlin, skriver i Aftonbladet om slöja i skolan.


Anna Ekelund, kolumnist i Aftonbladet, totalsågar vår motion om att dölja ansiktet med ord som hjärndöd och kortslutning i hjärnan mm. Det är inte alltid så högt i tak i liberal debatt, vilket jag verkligen fått erfara. Vår motion vara kanske väl tillspetsad i att utreda även "offentliga miljöer" men vad gäller centrala riktlinjer för skola, sjukvård osv har jag uppfattat att många instämmer.

Dilsa Demirbag-Sten skrev i september på DN-debatt ett intressant inlägg om bl a detta.

Nalin Pekgul och andra ledande s-kvinnor skriver på Newsmill om slöjor i skolan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

David sa...

Jag har Asperger symdrom. Min anisktsmimik är inte som andras och jag sysslar inte med ögonkontakt. Jag blev ofta missförstådd och folk trodde att jag aldrig lyssnade.

Alla utrycker sig inte på samma sätt, alla har olika känslobakgrunder. Jag tror att det skulle vara en fördel om individer i en skolplats kan tolkas utifrån bra mycket tydligare och mer uniforma signaler än ansiktsuttryck.

Jag tror att det skulle göra mycket för pedagogiken i skolan i allmänhet om man lärde sig vara tydlig med ord istället för att förlita sig på tvetydliga ansiktsignaler.

Sen är frågan, är det verkligen nödvändigt att kunna läsa av ansikten i skolan? Det enda jag kan se är att det känns obehagligt för vissa att inte kunna läsa sina elevers ansikten. En individ som inte kan komma över sådant bör man inte ha i pedagogiska positioner, sådana jobb kräver ändå en viss fantasi och möjlighet att förstå och sätta sig in i olikheter.