Sverige är idag det kanske enda landet i EU som inte uttryckligen har förbjudet sms och mobilteleprat under bilkörning (OK om man använder handsfree).
Trafikminister Catharina Elmsäter-Svärd skriver nu om detta på SvD Brännpunkt.
SvD följer upp med en artikel.
Jag har flera gånger motionerat i riksdagen om att även Sverige behöver förbjuda kombon bilkörning och sms eller mobilprat utan handsfree.
Ändå har jag bitit ihop och stött alliansregeringens linje att det inte ska vara något uttalat förbud mot just detta, utan istället en allmän regel som säger att man inte ska splittra sin uppmärksamhet vare sig med sms, mobil, sminkning, facebooka, läsa tidning eller annat. Så är det att regera Sverige, det ska väldigt mycket till för att gå emot sin egen regerings linje.
Jag stöttar självfallet en allmän regel men tycker ändå att det vore bra med att tydligt reglera just att bilkörning och mobilanvändning inte hör ihop, frånsett handsfria samtal. Inte sms, inte facebook, inte twitter.
Jag märker på mig själv att jag någon gång på lugna grusvägar eller på motorväg kanske fallit för frestelsen att smsa eller facebooka. Det är inte acceptabelt. Jag, och många andra, skulle behöva en tydlig regel likt i andra EU-länder för att verkligen fullt ut avstå från att splittra uppmärksamheten vid bilkörning genom dem mobil som så många idag har med jämt och använder mycket.
Trafikminister Catharina Elmsäter-Svärd skriver nu om detta på SvD Brännpunkt.
SvD följer upp med en artikel.
Jag har flera gånger motionerat i riksdagen om att även Sverige behöver förbjuda kombon bilkörning och sms eller mobilprat utan handsfree.
Ändå har jag bitit ihop och stött alliansregeringens linje att det inte ska vara något uttalat förbud mot just detta, utan istället en allmän regel som säger att man inte ska splittra sin uppmärksamhet vare sig med sms, mobil, sminkning, facebooka, läsa tidning eller annat. Så är det att regera Sverige, det ska väldigt mycket till för att gå emot sin egen regerings linje.
Jag stöttar självfallet en allmän regel men tycker ändå att det vore bra med att tydligt reglera just att bilkörning och mobilanvändning inte hör ihop, frånsett handsfria samtal. Inte sms, inte facebook, inte twitter.
Jag märker på mig själv att jag någon gång på lugna grusvägar eller på motorväg kanske fallit för frestelsen att smsa eller facebooka. Det är inte acceptabelt. Jag, och många andra, skulle behöva en tydlig regel likt i andra EU-länder för att verkligen fullt ut avstå från att splittra uppmärksamheten vid bilkörning genom dem mobil som så många idag har med jämt och använder mycket.
10 kommentarer:
Trams, klarar man inte köra bli utan att lägga ifrån telefonen så är det inte telefonen som är problemet.
Och stifta absolut inte någon lag för att ändra på det. Lita istället på medborgarna.
Bara för att Staffan inte förstår vad som är vettigt att inte göra när man framför ett fordon. Så vill inte jag ha någon "regel" eller lag som det också kallas.
Några frågor rörande lagen till dig Staffan se nedan.
Är avsaknaden av lag ett stort problem?
Vad är konsekvenserna om lagen inte införs?
Kommer "brottet" att kunna bekämpas effektivt av polisen?
/Frihet under ansvar.
Tja. I vanlig ordning. Antingen har Sverige- alliansen - rätt och övriga EU fel. Det motsatta är naturligtvis orimligt!
Det finns redan en lag om vårdslöshet i trafik som borde gå alldeles utmärkt att använda om det skulle bli aktuellt.
Det behövs inte fler lagar som bara med enda syfte att någon politiker vill demonstrera handlingskraft och som går igenom för att andra politiker inte vill dra på sig negativa associationer genom att säga emot.
I min mening handlar det inte alliansen eller EU för den delen. Utan om politiker som tror att det går att lagstifta handlingskraft. Om man nödvändigtvis ska lagföra så bör Johans hänvisning funka utmärkt.
Förövrigt finns det ett riktigt bra inlägg om "lagstiftningsvapnet" på bloggen Morgonsur. I mitt tycke Sveriges bästa blogg. Länk nedan
http://morgonsur.wordpress.com/2013/04/02/om-att-stifta-lag/
Förövrigt Staffan tar du på dig bältet när du åker bil för att slippa böter om du möter polisen. Eller vill du sitta säkrare om något oförutsett händer?
/ Frihet under ansvar ( kör bil med bälte och utan mobil i handen)
Nu verkar du och C desperata. Hugger på allting som verkar gå hem i stugorna. Problemet är inte ledarens ålder eller kön. Problemet är att C inte har någon politik. Saknar en viljeinriktning och ägnar sig enbart åt individuell röstprostitution. Ni uppfattas desperata att behålla jobbet och karriären i riksdagen. Men jobbet är att skapa ett säkert och långsiktigt hållbart Sverige. Att ta ansvar för landets intressen, inte partiets eller de egna. Den politiska fingertoppskänslan verkar hopplöst förlorad. Ni överlever inte nästa val. Tyvärr. Den gamla centern som alltid höll sig höger om mitren hade jag röstat på. Nu verkar ni kunna vara varsomhelst på skalan och vad ni står för det begriper jag inte.
Litar man helt på människors sunda förnuft behövs givetvis vare sig någon lag om bilbälte eller bilkörning och telefoni. Jag är socialliberal och tror på behovet av ramar i vissa frågor, dvs jag tror att människors sunda förnuft ibland behöver ha hjälp på traven i olika frågor, t ex de två ovan nämnda.
Alternativet är ju också att övriga EU-länder alla är helt fel ute och att Sverige vet bäst. (och ja, jag vet att detta är vår normala utgångspunkt, även min!)
Inte i något annat land är det OK för riskkapitalbolag att köra skolor utan körkort samtidigt som man räknar den feta dagskassan från skattebetalarnas pengar och äventyrar landets framtid med sönderfallande utbildning.
Är det Sverige eller alla andra som gör fel?
Svaret kommer i september 2014.
Att stifta en handsfri-lag är kontraproduktivt. Varför?
VTI gjorde en hel del forskning i frågan och konstaterade att den huvudsakliga faran är samtalet, inte telefonmanövreringen. En möjlig orsak till detta är att manövrerandet trots allt är styrt av föraren (som enkelt kan välja var denne lägger uppmärksamheten) och inte den på andra sidan telefonen (som pockar på förarens uppmärksamhet). Dock, oavsett orsak kvarstår resultatet av VTIs forskning.
Vi har i grunden 3 olika möjliga lagstiftningsfall för telefonsamtal för föraren:
1) Inget explicit förbud.
2) Explicit förbud för icke handsfree.
3) Explicit förbud för allt.
Problemet här är att 2) i praktiken lagligförklarar handsfree-samtal, medan 1), där man hänvisar till allmänna bestämmelser, inte gör det. Dvs, det ersätter ett problem med ett annat, värre, problem. 3) är då det rimliga alternativet. Problemet med det är att det i så fall sannolikt kommer att leda till massiva mängder lagbrott hos många människor, medan genomhederliga drabbas av gravt försämrade kommunikationsmöjligheter (vilket ungefär var kontentan av någon utredning).
Själv har jag kört med handsfree i bilen i mer än 20 år, och jag är övertygad om att VTI kom fram till rätt slutsats. Prata med handsfree är visserligen en förbättring, men det stora problemet är själva samtalet. Så grundproblemet sitter i förarens omdöme och förmåga att prioritera. Och om man skulle önska sig något vore det en körkortsbehörighet för att få prata i mobil under färd som bara beviljades de med tillräckligt förmåga att prioritera bilkörning över störkällor.
Ett annat alternativ är informationskampanjer typ drick inte för mycket, vilket kan ha en viss preventiv effekt.
För min del tycker jag det är bra att regeringen inte fallit för populism.
Jag vill hänvisa till ett tämligen begåvat om än inte helt pinfärskt inlägg i den här debatten.
http://morgonsur.wordpress.com/2013/04/02/om-att-stifta-lag/
Hur tänker du lagstifta bort att många långtradarchaufförer ser på video eller teve samtidigt som de kör? Medan somliga sitter tillbakalutade och har båda fötterna på instrumentbrädan? För att inte tala om dem som kliver ut på fotsteget och urinerar under färden!
Skicka en kommentar