tag:blogger.com,1999:blog-20496976.post7705523430161677630..comments2024-03-19T05:17:15.032+01:00Comments on Staffan Danielsson: Många dieselbilar kan förbjudas i stadskärnorStaffan Danielssonhttp://www.blogger.com/profile/12776501814359038622noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-20496976.post-71775815849151508822018-03-24T23:45:31.921+01:002018-03-24T23:45:31.921+01:00Ilskan bör ju riktas mot bilindustrin och hade det...Ilskan bör ju riktas mot bilindustrin och hade det varit krut i politiketna så hade man tvingat bilindustrin att betala för att ha vilselett både folk och politiker.Avgasfusket kostar penngar och människoliv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20496976.post-90665943656074950812018-03-24T17:52:29.403+01:002018-03-24T17:52:29.403+01:00Det här med att nu plötsligt är dieselbilarna de s...Det här med att nu plötsligt är dieselbilarna de stora miljöbovarna och inte längre de bensindrivna bilarna hos Miljöpartiet, visar på vilken erbarmerligt låg naturvetenskaplig kunskapsnivå som partiet vilar på. Dieselmotorer jämfört med bensindrivna motorer har alltid släppt ut mer kväveoxider pga. det högre kompressionsförhållandet och den högre förbränningstemperaturen (som resulterar i att atmosfärens kvävgas spjälkas). Kväveoxider (brukar förkortas som Nox) har alltid varit onyttiga för människan, möjligen då med undantag för lustgasen som används vid narkosen i samband med sjukhusoperationer. <br /><br />Den av det journalistiska och politiska etablissemanget vetenskapligt oseriösa demoniseringen av koldioxidmolekylen, som är ytterst viktig för fotosyntesen och allt liv på jorden, och som tog ordentlig fart i och med IPCC 2007 och har sedan dess varit förhärskande, visar bara på hur illa ställt det är med regerandet i Sverige. Regerandet vilar uppenbarligen inte på någon solid underbyggd grund, utan är mer föremål för lobbyism, EU-förordningar, dagssländenycker, utspel, destruktiv globalism, nyliberalism och ovetenskaplig signalpolitik.<br /><br />Så här var tongångarna i MP 2005:<br />"Tanken är sedan att fordonsskatten ska baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut och den modellen är tänkt att användas i hela EU. På grund av att dieselmotorn är mycket effektivare än bensinmotorn drar den 20-30 procent mindre bränsle och släpper därför också ut mindre koldioxid och får då lägre skatt än törstigare bensinbilar. - Vi vill också att snåla bensin- och dieselbilar också ska få kraftigt sänkt skatt, säger Maria Wetterstrand, inte bara bilar som går på alternativa bränslen."<br />https://www.expressen.se/motor/miljopartiet-kovander-om-diesel/<br /><br />Miljöpartiet är tyvärr inte det enda partiet i detta hänseende, dvs. med låg naturvetenskaplig kunskapsnivå, vilket är än mer skrämmande!<br /><br />Sedan anser jag att biltrafiken kan reduceras och i högre grad ersättas med cykeltrafik i stadskärnor. Cykling ger bättre framkomlighet, mindre utsläpp och bättre allmänhälsa.gruelsehttps://www.blogger.com/profile/01643060692119152313noreply@blogger.com